خبرگزاری کار ایران

رونق تجارت در مهمترین مرز گمرکی شرق کشور

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۵۵۳

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: در نیمه نخست سال‌جاری بالغ بر 500 میلیون دلار کالا از این گمرک به افغانستان صادر شده است.

مدیرکل گمرک مرزی دوغارون گفت: در نیمه نخست سال‌جاری بالغ بر 500 میلیون دلار کالا از این گمرک به افغانستان صادر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی، مدیرکل گمرک دوغارون با اشاره به اینکه در این گمرک با توجه به همجواری با کشور افغانستان کنترل ورود و خروج کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل گمرک دوغارون از یک دستگاه ایکس‌ری کامیونی و دو دستگاه ایکس‌ری پالتی جهت کنترل کالاهای تجاری و مسافری استفاده می‌کند. وی با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی در گمرک دوغارون فعال است و راه‌اندازی این سامانه باعث افزایش کنترل وتسریع تشریفات ترخیص کالا شده است، گفت: درحال حاضر ترخیص کالا در رویه صادرات یک روزه و در رویه واردات در صورت عدم نیاز به مجوز خاص یک ساعته انجام می‌شود.

جهانخواه ادامه داد: روزانه به طور متوسط 600 دستگاه کامیون از گمرک مرزی دوغارون تردد می‌کند و به منظور حصول اطمینان از سلامت تجارت یک‌سوم کامیون‌های ورودی و خروجی در این گمرک به طور رندوم چک و به وسیله دستگاه ایکس‌رس کنترل می‌شوند.

مدیرکل گمرک دوغارون در آمد این گمرک در نیمه نخست سال‌جاری را 4 میلیارد و 800 میلیون ریال اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 280 درصد افزایش داشته است. وی در ادامه به موضوع مواد مخدر اشاره کرد و گفت : طی دو سال گذشته مأموران با تجربه و هوشیار این گمرک با استفاده از تجهیزات پیشرفته و سگ‌های موادیاب ده‌ها تن پیش‌ساز مواد مخدر کشف کرده‌اند و با توجه به حجم بالای تردد مسافر از این گمرک مرزی که روزانه بالغ بر 4 هزار نفر است پیشنهاد نصب گیت‌ری در بخش مسافری را داده و همچنین قرار است یک دستگاه ایکس‌ری موبایلی (سیار) از گمرک سرخس به این گمرک انتقال یابد و یک دستگاه ایکس‌ری جدید نیز خریداری و نصب شود.

مدیرکل گمرک دوغارون در مورد کشفیات این گمرک در 6 ماهه ابتدایی سال‌جاری گفت: پرونده‌های قضایی در این مدت از لحاظ تعداد کاهش، ولی از لحاظ ارزش افزایش داشته است و اخیراً نیز یک محموله 10 تنی پیش‌ساز مواد مخدر کشف شده است .

امید جهانخواه با بیان اینکه تعامل گمرک دوغارون با سازمان‌های همجوار خوب است، اظهارداشت: عمده مشکل ما با سازمان‌ها نیست که در ورود و خروج کالا و مسافر نقشی ندارند اما اقدامات آنها به نوعی مداخله در کار گمرک است. وی در این زمینه به مصوبات هیأت وزیران و قانون امور گمرکی درخصوص واگذاری مسئولیت ورود و خروج کالا در مبادی رسمی به گمرک و مدیریت واحد گمرکی در مرز اشاره کرد و خواهان آن شد که دستگاه‌های مستقر در مرز تنها به وظایف خود عمل کنند. براساس این گزارش خبرنگاران اعزامی سپس از بخش‌های مختلف گمرک دوغارون ازجمله سالن تجاری، سامانه ایکس‌ری و سامانه امور جامع گمرکی، واحد آموزش سگ‌های موادیاب و نمایشگاه کشفیات این گمرک و همچنین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بازدید کردند.

شایان ذکر است که گمرک دوغارون با قدمتی بیش از یکصد سال از مهمترین گمرکات مرزی شرق کشور و همجوار با گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان است و صادرات کالا ترانزیت سوخت و تردد مسافر از فعالیت‌های عمده این گمرک محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز