خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

نقشه راه پتروشیمی با 15 طرح و نیاز به 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری

رستمی با اشاره به اینکه در نقشه راه پتروشیمی 15 طرح را تعریف کرده‌ایم گفت: این طرح ها نیازمند 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و ریالی است

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا رستمی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری در جمع خبرنگاران که به منظور تشریح برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی برگزار شد، با اشاره به اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از ۲۰ میلیون به ۵۱ میلیون تن رسید، گفت: تا پایان سال ۹۴ حدود ۶۲ میلیون تن ظرفیت ایجاد شد و ارزش محصولات پتروشیمی تولید شده تا پایان برنامه ششم توسعه به ۴۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته NPC خودش سیاست‌گذار بوده و طراحی جهت برنامه‌های توسعه‌ای را خودش انجام می‌داد گفت: در حال حاضر با توجه به خصوصی‌سازی‌ها بخش خصوصی برنامه‌ریزی می‌کند لذا باید ما نیز شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کنیم. به این نحو که امکان تامین مالی جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه زیرساخت‌ها و تقویت و حمایت از نهادهایی که به ارائه خدمات می‌پردازند را در دستور کار قرار می‌دهیم.

رستمی با اشاره به برنامه ریزی تولید ۲۵ میلیون تن طرح جدید متانول در کشور اظهارداشت: در مجموع ۱۲۳ طرح پتروشیمی توسط بخش خصوصی و دولتی در حال اجرا است و پیش بینی می‌شود که سالیانه بتوان ۷ میلیارد دلار در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری جدید جذب کرد.

وی با اشاره به بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی اظهارداشت: با توجه به راه اندازی این فاز‌ها در سال گذشته ۴۴ میلیون تن اتان به واحدهای پتروشیمی تحویل داده شده است.

رستمی ادامه داد: تا پایان سال ۹۵ تعداد ۱۴ پروژه جدید پتروشیمی به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص فاینانس چین نیز گفت: ما در حال حاضر ۶۷ پروژه در دست اجرا داریم که عمدتاً از برنامه چهارم و پنجم توسعه باقی مانده که از این تعداد ۱۴ یا ۱۵ پروژه تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۱ پروژه از طریق چین تامین مالی می‌شود و ۲۰ پروژه هم از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی خواهد شد.

رستمی در ادامه تصریح کرد: رویکرد ما جلوگیری از انحصار و تسهیل شرایط جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد بسترسازی در صنعت جهت ارتقای زندگی کیفی مردم بوده است.

وی یادآور شد: ما از تمامی سرمایه انسانی و فکری خود استفاده می‌کنیم که خام‌فروشی را کاهش داده و زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. ضمن اینکه در اثنای این کار تلاش می‌کنیم که محیط زیست و منافع ملی حفظ شده و خلاقیت داشته باشیم.

رستمی درخصوص رویکرد شرکت ملی پتروشیمی جهت صادرات گاز نیز گفت: رویکرد ما تبدیل گاز به ارزش افزوده بالا است یعنی در نظر داریم که بیشتر به تولید اوره و آمونیاک پرداخته و آن را جزو سیاست‌های کلی خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در کل ۱۲۳ طرح در دست اجرا داریم که بخش زیادی از آن‌ها توسط بخش خصوصی اجرایی می‌شود اظهار داشت: غیر از تعداد یاد شده از طرح‌ها، طرح‌هایی که از برنامه پنجم و ششم نیز باقی مانده و به نقطه برگشت ناپذیر رسیده‌اند باید به مرحله انتهایی نزدیک شوند.

وی با اشاره به اینکه در نقشه راه پتروشیمی ۱۵ طرح را تعریف کرده‌ایم گفت: در برنامه توسعه پتروشیمی تکمیل زنجیره بنزن، بوتان، آرماتیک، NTP، PDH، پلی استایلین، اوره آمونیاک، GTO و GTP را تعریف کرده‌ایم و این طرح‌ها نیازمند ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و ریالی است.

وی در خصوص رویکرد صنعت پتروشیمی در پساتحریم اظهار داشت: در این خصوص نیز ما برنامه داریم که تکنولوژی‌های صنعت را به روز کنیم و در این مسیر از شرکت‌های قدر اروپایی استفاده می‌کنیم البته تنها محدودیت ما این است که زنجیره کار با مشارکت داخلی‌ها صورت گیرد.

کد خبر : ۳۱۰۷۲۳