خبرگزاری کار ایران

وزیر جهادکشاورزی خبر داد:

طی 20 سال میزان سطح آبهای زیرزمینی به روند سابق باز خواهد گشت

وزیر جهادکشاورزی گفت: توسعه روستایی که با ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی است از بهره گیری کمتر از منابع پایه آب و خاک و افزایش تولید محصول و ارزش افزوده بیشتر تحقق می یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمود حجتی در دومین همایش ملی روستا با رویکرد تبیین بخش روستا در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سالن اجلاس سران تهران، بیان داشت: به رغم مصرف کمتر آب در سال زراعی گذشته، توانستیم در تمام زمینه‌ها افزایش تولید داشته باشیم که با افزایش بهره وری در مصرف آب، بهبود مصرف بذر‌ها، آماده سازی خاک، فعالیت‌های به زراعی و به نژادی و غیره به دست آمده اما هنوز راه زیادی در پیش داریم.

حجتی گفت: در ایران اسلامی طی سه دهه گذشته با اجرای برنامه‌های جامع، خدمات زیربنایی در روستا‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: ضریب نفوذ ۸۵ درصدی گازرسانی به روستا‌ها امری امیدوارکننده است و امیدواریم که فاصله خدمات رسانی به شهر‌ها و روستا‌ها روز به روز کاهش یابد.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: نخستین طرح استقلال نوع بشر از زمان یکجا نشینی در روستا‌ها و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی آب، خاک، مراتع و غیره در کشاورزی آغاز شده است.

وی افزود: مطابق گزارشات سازمان هوا‌شناسی سال گذشته ۱۸ درصد بارندگی‌ها در سطح کشور کاهش داشته اما از سوی دیگر برداشت از آب‌های زیرزمینی به دلیل افت سطح آب‌ها نیز به شدت کاهش یافته است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: هرچند در زمینه استفاده از آب و خاک و سایر امکانات در اختیار روستا‌ها گامهای اساسی برداشته شده و مسیر خود را پیدا کرده‌ایم اما هنوز راهی طولانی برای اقتصادی شدن روستا‌ها در پیش داریم.

وی افزود: مطابق برنامه ریزی‌ها، طی یک دوره ۲۰ ساله میزان سطح آبهای زیرزمینی به روند سابق آن برخواهد گشت.

کد خبر : ۳۱۰۷۳۷