خبرگزاری کار ایران

چهارشنبه بهای جهانی سنگ آهن ایران مشخص می شود

چهارشنبه هفته جاری اولین شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با فلز محتوایی 60 درصد رونمایی خواهد شد و این شاخص قیمت فوب سنگ‌ آهن ایران را حداقل 6 دلار در هر تن افزایش خواهد داد که متناسب با این افزایش، قیمت سنگ‌آهن در داخل نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، قدیر قیافه رییس انجمن سنگ اهن ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: بهای سنگ آهن طی ماه‌های گذشته با افت قابل توجهی همراه شد که این موضوع بر بازار داخلی نیز تاثیر خود را گذاشت و فعالین اقتصادی این بخش را با مشکل همراه کرد و به نوعی فعالیت‌ها محدود شدند.

وی با اشاره به پیشنهادات انجمن سنگ‌آهن به وزارت صنعت در خصوص حذف حقوق دولتی و حذف عوارض گندله سنگ آهن به میزان صفر درصد گفت: تعدیل و تصحیح بخش‌نامه هایی در این خصوص که منجر به جرائم معادن می‌شد شرایط را از قبل بهتر کرده است.

قیافه با بیان اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد از پیشنهادات انجمن سنگ آهن پیگیری و اجرا شده  است گفت: در گذشته برای تعیین حقوق دولتی کمیته‌ای متشکل از معاون معدنی استان مربوطه، نماینده سازمان نظام مهندسی معدن، یکی از اعضای خانه معدن و تشکل تخصصی مربوطه کمیته چهارنفره تعیین می‌شد اما از این پس با اصلاحیه‌ای که صورت گرفته یکی از این اعضا کاسته خواهد شد.

در ادامه شکوری نایب رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه قانون معادن یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان این بخش است گفت: اخیراً کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران شکل گرفته و انجمن‌های صنفی در این حوزه حضور خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید برای تولیدات نگاهی جهانی داشت گفت: شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی بیش از 75 درصد از فروششان به خارج از کشورشان است و نگاهی فرامنطقه‌ای دارد و در آمدهایی که از این حوزه کسب می‌کنند بسیار بالاست. به عنوان مثال شرکت IBM آمریکا 150 میلیارد دلار درآمد داشته که 2 برابر درآمد نفتی ایران به شمار می‌رود و ما نیز باید نگاهمان را از بازار داخلی به سمت بازارهای خارجی تغییر دهیم.

شکوری همچنین با اشاره به تولید 130 میلیون تنی فولاد ژاپن گفت: در حالی که ژاپنی‌ها سنگ آهن را از ما تهیه می‌کنند اما با تولید فولاد و فروش آن به کل دنیا سود قابل توجهی می‌برند.

وی با اعلام این خبر که صادرات کوب اخیراً در شورای عالی معادن متوقف شده گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که 90 درصد سنگ آهن ترکیه به صورت کوب صادر می‌شود.

در ادامه سجاد غروقی از اعضای دیگر انجمن سنگ اهن ایران با اشاره به مقوله صادرات و موانع پیش‌روی آن گفت: مسلماً مجموعه قوانین و مقررات صادراتی مختص به حاکمیت، دولت و مجلس است اما ما باید به افزایش بهره‌وری داخلی در بنگاه‌های معدنی و بهبود شرایط کسب و کار بازارهای جهانی توجه کنیم.

وی افزود: سعی در ثبات قوانین و فضای قانون‌گذاری و جلوگیری از تصمیمات خلق‌الساعه در عوارض سنگ آهن، کنسانتره و گندله مهم است .

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی و در بازارهای جهانی به واسطه فقدان تقاضای موثر افت شدیدی در عرضه سنگ آهن کشور مشاهده می‌شود و ما در مقابل رقبای جهانی خود به دلیل فقدان یک برند مشخص در سنگ آهن و تناژ پایین و نبود یک شاخص استاندارد قیمت گذاری از سالیان گذشته شاهد اختلاف قیمت بوده ایم که باید بین دو تا سه دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی محصولات خود را عرضه می‌کردیم.

غرقی افزود: با کسر هزینه‌های ناشی از ریسک تولید و نبود ال‌سی، قیمت سنگ‌ آهن ایران حدود 2 تا 3 دلار باید پایین تر از قیمت‌های جهانی باشد، اما به‌ دلیل نبود شاخص‌های استاندارد، این فاصله به 10، 12 و گاهی 18 دلار نیز رسیده است.

 وی ادامه داد: ما از سال گذشته با همکاری موسسه متال بولتن توانستیم اقدام به قیمت‌گذاری در حوزه‌های مختلف به ویژه سنگ آهن کنیم و بحث‌های فنی و مهندسی آن را آغاز کردیم و با ایجاد مکانیزم قیمت‌گذاری بر مبنای معاملات واقعی و برای بهبود کمی شاخص‌ها برای ایجاد ارزش افزوده این همکاری را تداوم دادیم.

وی ادامه داد: در شرایط حداقلی پیش‌بینی ما 300 میلیارد تومان ایجاد ارزش افزوده در سنگ آهن صادراتی ایران است که در شرایط رونق بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزش جدید در سنگ آهن ایران ایجاد می‌شود و همکاری بیشتر معدن‌کاران برای تداوم در صنعت سنگ آهن به صورت پایدار نظام عرضه و تقاضا را بهبود می‌بخشد و از هرگونه معامله مداخله‌ای خارج از تنظیم بازار جلوگیری خواهد شد. مسلماً ارزش کالای مورد معامله اثرش را در معاملات داخلی نیز خواهد گذاشت.

قرغی با اشاره به سهم سنگ آهن ایران در بازار جهانی گفت: در گذشته این سهم بالغ بر دو درصد بود که هم‌اکنون به 1.2 درصد کاسته شده است.

وی با اشاره به تعیین شاخص استاندارد برای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن ایران، گفت: چهارشنبه هفته جاری اولین شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با فلز محتوایی 60 درصد رونمایی خواهد شد و این شاخص قیمت فوب سنگ‌ آهن ایران را حداقل 6 دلار در هر تن افزایش خواهد داد که متناسب با این افزایش، قیمت سنگ‌آهن در داخل نیز افزایش خواهد یافت.

کد خبر : ۳۱۰۷۴۹