خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام کاردانی:

پروژه مسکن مهر مسموم وبیمار است /دولت گذشته مرا ممنوع‌المصاحبه کرد

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۹۸۸

رئیس سازمان نظام کاردانی با بیان اینکه مدیران دولت گذشته با اعمال سلیقه‌های فردی مانع حضور کاردان‌ها در حوزه ساخت و ساز شده‌اند، گفت: رئیس سازمان نظام مهندسی دوره قبل مصوبه استفاده از کاردان‌ها در دوره قبل را وتو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موذن در نشست خبری برگزاری کنگره‌ کاردان‌های فنی، معماران تجربی و مجریان تاسیسات با بیان اینکه سازمان نظام کاردانی وارد چهاردهمین سال فعالیت خود شده است، گفت: متاسفانه به اندازه عملکرد و دستاوردهایی که این سازمان در طول 14 سال گذشته داشته دستگاه‌های مختلف استقبال لازم را نکرده‌اند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی در بکارگیری کاردان‌های فنی اظهار کرد: در حالی که دو سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی باید در کنار هم با وزارت راه و شهرسازی همکاری داشته باشند اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی در مقابل سازمان نظام کاردانی ایستاده است.

موذن ادامه داد: این در حالی است که مدیران دوره های گذشته وزارت راه وشهرسازی می‌توانستند این دوسازمان را در کنار هم در صنعت ساختمان داشته باشند اما متاسفانه قوانین مصوب درباره حضور سازمان نظام مهندسی را اجرا نکرده‌اند.

رئیس سازمان نظام کاردانی با بیان اینکه به دلیل عدم استقبال و بکارگیری اعضای این سازمان در صنعت ساختمان، کاردان‌ها بسیار دلسرد شده‌اند ،گفت: متاسفانه دفتر تشکل‌ها وزارت راه و شهرسازی در6 سال گذشته با اعمال سلیقه‌های فردی باعث انفعال کاردان‌ها شده است.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه مهندسان فارغ‌التحصیل در کشور گفت: در حال حاضر 330 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی هستند که با مهندسانی که عضو این نهاد نیستند جمعیت مهندسان کشور به 400 هزار نفر می‌رسد. این درحالی است که در کشور فقط 60 هزار کاردان فنی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه عدم توازن نیروی انسانی در صنعت ساختمان به مصلحت این حوزه و دستگاههای درگیر نیست، گفت: در حالی که باید به ازای هر مهندس سه کاردان فعال باشد در حال حاضر به ازای یک کاردان 5 مهندس فعال است.

موذن با تاکید براینکه در سال‌های آینده زیان وخسار ت عدم توازن نیروی انسانی در صنعت ساختمان نمایان خواهد شد گفت: وزارت علوم نباید به قیمت خالی ماندن صندلی دانشگاه‌ها، در رشته‌های مختلف مهندسی دانشجو جذب کند این درحالی است که برای فارغ‌التحصیلان امروز هم بازار کاری وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام کاردانی با بیان اینکه نگاه مهندس محوری در ساخت وساز باعث شده تمام امور ساخت وساز توسط مهندسان انجام شود گفت: در آینده شاهد آن خواهیم بود که جزئی‌ترین کارهای ساختمان هم توسط مهندسان انجام گیرد چرا که با وجود این تعداد مهندس بیکار فرصتی برای حضور کاردانها در ساخت وساز وجود ندارد.

موذن با تاکید براینکه میزان اشتغال کاردان‌ها در استان تهران صفر است گفت: در سال 90 و 91 پس از ششماه بررسی حضور کاردانها در حوزه نظارت ساخت و ساز در شهرهای پایین 50 هزار نفر ابلاغ شد اما سه روز بعد این ابلاغیه توسط مهدی هاشمی رئیس وقت سازمان نظام مهندسی و رئیس فعلی کمیسیون عمران مجلس وتو شد.

وی با اشاره به انتخابات سازمان نظام مهندسی گفت: واقعیت‌ها این است که کیفیت بسیار نازل ساخت و سازها و عمر پایین ساختمان‌ها نتیجه ضعف عملکرد سازمان نظام مهندسی است.

موذن با تاکید براینکه یک نفر نمی‌تواند هم مجری و هم ناظر باشد گفت: حضور یک فرد مسئول در دو حوزه نظارت و اجرا فساد را به دنبال دارد و دو شغله‌ها آسیب بسیار زیادی به سازمان نظام مهندسی وساخت و ساز کشور زده‌اند که کارنامه عملکرد ضعیف 4 سال گذشته سازمان نظام مهندسی نشان دهنده این آسیب‌ها است.

رئیس سازمان نظام کاردانی با اشاره به کیفیت بسیار کم مسکن مهر در سراسر کشور گفت: وقتی اعتبار برای ساخت این پروژه در سالهای گذشته محدود کردند یعنی پیمانکاران را مجبور به کاهش کیفیت در ساخت و ساز کردند.

موذن با بیان اینکه مسکن مهر یک پروژه بیمار و مسموم است گفت: افراد غیر تخصصی حق اظهار نظر درباره مسکن مهر را ندارند و می‌بینیم که در شهرهای مختلف چه جانمایی بدی برای ساخت این پروژه انتخاب شده است. برای مثال برای شهری مانند سقز سه هزار واحد مسکن مهر در منطقه کوهپایه‌ای ساخته شده این در حالی است که علاوه برا ینکه این پروژه جانمایی بدی دارد اصلا این شهر به این تعداد نیازی ندارد.

وی گفت: در سال 89 دولت گذشته درباره مسکن مهر مرا ممنوع‌المصاحبه کرد اما امروز همه نسبت به کیفیت بسیار پایین این پروژه آگاه هستیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح کنندگان در زمانی که دولت قبل یک شب بارگذاری پردیس را از 200 هزار نفر به 700 هزار نفر رساندند کجا بودند آخوندی یک وزیر استراتژیک و راهبردی است.

رئیس سازمان نظام کاردانی با اشاره به برگزاری کنگره کاردان‌های فنی، معماران تجربی و مجریان تاسیسات گفت: سومین کنگره کاردانهای فنی در 17 مهرماه جمعه در سالن 12 هزاری مجموعه آزادی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز