خبرگزاری کار ایران

وزارت نیرو بر سر دوراهی/ مهار آب‌های شیرین یا حفظ جنگل‌های شمال؟

احداث سد روی رودهای آب شیرینی که به دریای خزر و خلیج فارس می‌ریزند، به خاطر وجود جنگل و امکان تخریب آنها فعلا در دست مطالعه قرار دارد.

رحیم میدانی (معاون وزیر نیرو در امور آب‌وآبفا) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص لزوم احداث سد روی رودهای آب شیرین که به دریای خزر و خلیج فارس می‌ریزند، گفت: این مسئله یکبار  در شورای عالی آب هم مطرح شده اما به خاطر وجود جنگل و اینکه ممکن است بخشی از آن تخریب شود؛ فعلا در دست مطالعه قرار دارد.

وی با اشاره به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست در تخریب جنگل‌ها تصریح کرد: ما معتقدیم که باید راه‌حل بینابینی پیدا کنیم که از هدررفت آب‌های شیرین جلوگیری کرده و در عین حال تخریب جنگل‌ها نیز به حداقل برسد.

میدانی افزود: فعلا روی این موضوع کار کار‌شناسی انجام می‌دهیم تا راه‌حل بینابینی پیدا کنیم تا تخلیه را به حداقل برسانیم مثلا یکی از راهها این است که جنگل‌هایی که تخریب می‌شود را مجددا احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در مورد سد شفارود به توافق رسیدیم که تا حد ممکن ارتفاع سد را پایین بیاوریم بطوری که قبلا قرار بود ۳۶۰ هکتار از جنگل‌ها تخریب شود که به ۹۲ هکتار کاهش یافت و به این ترتیب موضوع مدیریت شد.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: تا زمانی که نظر سازمان حفاظت محیط زیست را جلب نکرده‌ایم؛ نمی‌توانیم هیچ پروژه‌ای را در زمینه سدسازی اجرا کنیم.

وی درخصوص راه‌حل جلوگیری از هدررفت آب‌های شیرین گفت: اگر بخواهیم که این آب‌ها از دست نرود یا باید از آب‌بند استفاده شود اما آب‌بندهای سنتی برای این حجم از آب مناسب نیست، یا الزاما باید مخازن بزرگ احداث شود که تخریب‌هایی را منجر می‌شود اما در هر صورت تلاش می‌کنیم هزینه‌های زیست محیطی پروژه‌ها را کاهش دهیم. 

به گزارش ایلنا، چندی پیش علیرضا میدانی (معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی) در یک نشست خبری گفته بود: در حال حاضر 4 میلیارد متر مکعب آب شیرین رودخانه‌های شمال کشور به دریا می‌ریزد که تنها به وسیله سدسازی می‌توان این میزان آب را مهار کرد یا در جنوب کشور تعداد زیادی رودخانه پراکنده در بوشهر، خوزستان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان وجود دارد که آب شیرین را وارد دریا می‌کند لذا سدسازی اگر به شیوه درست و درنظر گرفتن مباحث اقلیمی باشد می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

کد خبر : ۳۱۱۱۹۵