خبرگزاری کار ایران

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست یکسان سعودی‌ها در نفت و منا /تداوم ماموریت ستیزه جویانه نفتی عربستان

خطیبی اظهار داشت: همانگونه که عربستان در قضیه منا پاسخگو نیست و به فرافکنی و دروغگویی روی آورده در قضیه نفت نیز سیاستی غیرسازنده و تخریبی در پیش گرفته است.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص تاثیر واقعه منا بر تشدید کشمکشهای نفتی عربستان با کشورهای مسلمان عضو اوپک بالاخص ایران در اجلاس بعدی گفت: متاسفانه چند سالی است که شاهد اقدامات غیر سازنده عربستان هم در قضیه نفت و برخی اقدامات سیاسی هستیم بطوری که این کشور مانع اصلی افزایش قیمت نفت تلقی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲ سال است که شاهد روند کاهشی قیمت نفت هستیم و عربستان نیز بعنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت تا کنون اجازه نداده که کاهش تولید صورت گیرد.

خطیبی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت باعث شد که امسال سرمایه گذاری‌های نفتی ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، اظهار داشت: کاهش قیمت نفت باعث شد که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران نفتی ضررهای زیادی را متحمل شده و درآمد کشورهای نفتخیز به نصف کاهش یاید.

وی تداوم سیاست عربستان در افزایش تولید و عرضه نفت را سیاستی تخریبی و غیرسازنده خواند و گفت: متاسفانه عربستان همانگونه که در قبال وقایعی همچون منا پاسخگو نیست در قضیه کاهش قیمت نفت نیز پاسخگو نیست و خود را مقصر نمی‌داند در حالی که می‌توان تمامی این قضایارا عمدی و از قبل طراحی شده دانست.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست نفتی عربستان مبتنی بر منافع تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و خود صنعت نفت نبوده و علاوه بر کاهش درآمد اعضا، سرمایه گذاری‌ها را نیز کاهش داده و در نتیجه آینده صنعت نفت را با توجه به کاهش سرمایه گذاری با وضعیت نگران کننده‌ای مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: همانگونه که عربستان در قضیه منا پاسخگو نیست و به فرافکنی و دروغگویی روی آورده در قضیه نفت نیز سیاستی غیرسازنده و تخریبی در پیش گرفته است.

خطیبی گفت: اقدامات عربستان جهت افزایش تولید و عرضه نفت در راستای سیاست‌های ضد اسلامی است که سالهاست غرب دنبال می‌کند و متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که زمانی که عربستان پشت صحنه بوده الان هماهنگ با سیاست‌های امریکا و غرب و اسرائیل به جلوی صحنه آمده و هماهنگ با غرب علیه مسلمانان حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: کاهش توان درآمدهای اعضا در راستای اسلام هراسی کشورهای غربی بوده که در دستور کار کشورهای غربی بوده و هرکاری بر علیه مسلمانان انجام می‌دهند تا جایی که عربستان بعنوان بازوی اجرایی غرب بعضا ایران را تروریست جلوه داده است بطوری که می‌توان گفت که عضویت عربستان در گروه G۲۰ و انتظاراتی از این کشور دارند نیز در راستای اهدافی است که دنبال می‌کنند.

خطیبی گفت: تا زمانی که این سیاست اعمال می‌شود و عربستان تغییر رویکرد نداده کاهش قیمت نفت ادامه دارد بطوری که حتی زمانی که قیمت نفت شروع به بهبود می‌کند بلافاصله این کشور تولید خود را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: در حال حاضر باید ببینیم ماموریت عربستان تا چه زمانی ادامه دارد و اینکه آیا ماموریت جدیدی به این کشور واگذار می‌شود یا خیر؟

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: در قضیه منا همچون کاهش قیمت نفت و سیاستی که غرب با ابزار عربستان دنبال می‌کند باید ببینیم که از رونق افتادن حج و کاهش قیمت نفت به سود چه کشورهایی است؟ چرا که همانگونه که سیاست‌های اسلام ستیزی غرب کشورهای مسلمان را ضعیف می‌کند کاهش قیمت نفت نیز توان مالی این کشور‌ها را سلب کرده و تشدید اختلافات را نیز بین این کشور‌ها بدنبال خواهد داشت.

کد خبر : ۳۱۱۴۹۳