خبرگزاری کار ایران

آرمان در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

۲ راهکار جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه‌های نیمه تمام

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری های خارجی پروژه های بزرگتر درنظر گرفته شود تا اقبال برانگیز باشد، گفت:‌ راهکار ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اتمام پروژه های ناتمام ایجاد زمینه ایی برای بازگشت ۷ ساله سود سرمایه گذاری است.

بهمن آرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره راهکارهای تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاری‌های غیر دولتی اظهار کرد: در ایران بسیاری از پروژه‌های عمرانی مانند پروژه‌های آزادراهی اصولا نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارند و اگر وزرات راه و شهرسازی زمینه‌ای برای بازگشت سرمایه با نرخ بالای ۲۵ درصد و دوره بازگشت ۷ سال ایجاد کند مطمئنا سرمایه گذاران بخش خصوصی برای این تکمیل پروژه‌ها آمادگی کافی دارند. 

وی با اشاره به ضرورت ارائه امتیاز به سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تشویق و ترغیب آن‌ها از این طریق افزود: بسیاری از طرح‌ها می‌توانند از این طریق تامین مالی شوند اما متاسفانه اقدام شایسته‌ای انجام نشده و ما شاهد هستیم که حتی برای ساخت یک آزادراه صد کیلومتری مثل آزادراه اهواز- اندیمشک دولت به جای اینکه تمهیدات ویژه بیاندیشد به دنبال سرمایه گذار خارجی و فایناس برای اجرای این پروژه است. 

ارمان ادامه داد: ‌در صورتی که در سایر کشور‌ها مقررات و دستورالعمل‌ها بسیار ساده‌ای به کار می‌گرفتند و دولت‌ها تسهیلاتی مانند واگذاری زمین رایگان و پرداخت وام با بهره پایین را اعمال می‌کنند. باید دانست که شرکت‌های خارجی تنها سرمایه خود را به ایران نمی‌آوردند بلکه همراه با سرمایه تکنولوژی‌های تازه خود را نیز به کشور وارد می‌کنند در حالی که و این تکنولو‍ژی تنها در سخت افزار نیست ودر نرم افزار و مدیریت نیز دیده می‌شود. 

این کار‌شناس مسایل اقتصادی در توضیح راهکارهای خروج از رکود گفت: به نظر می‌رسد دولت از ابزار لازم کار‌شناسی برخوردار نیست و به همین دلیل مشکلات بدون راه حل مانده‌اند. برای مثال کشور مصر برای ساخت کانال دوم سوئز آن هم در یک سال ۵۰ درصد از هزینه سرمایه گذاری این طرح بسیار بزرگ را از طریق فروش اوراق قرضه به مردم تمهید کرد و این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد راهکارهای لازم برای خروج از رکورد را دارد.

کد خبر : ۳۱۱۷۲۶