خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور خبر داد :

بسته سیاستهای جدید حمایت از تولید نهایی شد

هر فردی چه سرمایه‌گذاران خارجی و چه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و باید رقابت سالم ایجاد شود.

٬به گزارش ایلنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش بین‌المللی صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال٬ با بیان اینکه خوشحالم در جمع کارآفرینان و اهالی صنعت هستم٬ گفت: در فعالیت اقتصادی در شرایطی که از لحاظ بین‌المللی در آن قرار داریم٬ برای آنکه کشور از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار بگیرد و شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشد و برای آینده امیدآفرین باشد و اقتصادش در مسیر آینده قابل پیش‌بینی باشد و به آن حرکت اطمینان شود؛ ضروری بود دولت یازدهم با توجه به شرایطی که در آغاز با آن مواجه بود٬ قدم‌های محکم و باثباتی برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: آنچه دولت تا به امروز انجام داده٬ در سایه امید٬ اعتماد و مشارکت مردم در مسائل اقتصادی بوده است.

وی افزود: این دولت معتقد است که ما در صورتی می‌توانیم در زمینه اقتصادی٬ حرکتی مستمر و مناسب داشته باشیم که فضای کسب و کار به‌وجود بیاید؛ بر همین مبنا٬ بنای دولت بر تقویت بخش خصوصی و ایجاد یک رقابت در اقتصاد است که اگر این دو محقق شود و همچنین ما بتوانیم فضای رقابتی ایجاد کنیم٬ در عبور از موانع موفق خواهیم بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اکنون کشورهای مختلف می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری‌ کنند چراکه اکنون دوران ایران‌هراسی سپری شده است.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور گفت: ایران هیچگاه مانع ورود و سرمایه‌گذاریِ سرمایه‌گذاران آمریکایی نبوده است و تا بوده تحریم‌ها از سوی آنها بوده است. اکنون اگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند٬ باید در رفتارشان تغییر ایجاد کنند. امروز هم اگر آنها بتوانند موانع را بردارند، راه پیش همه باز است.

رییس شورای اقتصاد با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جدید برای میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی برای وارد کردن سرمایه و تکنولوژی به کشور، گفت: ما نیازمند تحرک جدید برای تجارت خارجی، صادرات نفتی و اشتغال هستیم.

روحانی گفت: در سال گذشته از رکود مستمر که هشت فصل طول کشیده بود٬ خارج شدیم. هرچند ممکن است برخی این خروج از رکود را احساس نکنند اما بر اساس تعریف علمی اگر دو فصل پیاپی شاهد رشد اقتصادی باشیم به معنای خروج از رکود است و سال گذشته در سه فصل رشد اقتصادی داشتیم٬ اما رکود برگشت‌پذیر است و باید حواسمان باشد به رکود برنگردیم.

رئیس‌جمهور افزود: امروز می‌دانیم تولیدگران و کارآفرینان مشکل دارند و در زمینه تسهیلات مالی، شرایط بانکی اجازه نمی‌دهد به همه تقاضا‌ها پاسخ مثبت دهیم. از طرفی مسائل ما با کشورهای همسایه تحت تاثیر است و از طرف دیگر کاهش قیمت نفت به اقتصاد ایران ضربه زده است.

روحانی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت روی کار بخش خصوصی مرتبط با گاز، نفت و پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد، گفت: وقتی نفت ۱۱۵ دلاری به نفت ۴۰ دلاری می‌رسد٬ کشورهای صادرکننده نفت با چالش مواجه می‌شوند٬ اما ما تنش در بازار یا تورم بالا نداشتیم. با این حال وزارتخانه‌های ما برای خدمت به جامعه با مشکل مواجه شدند ولی توانستیم مسیر را در راه رسیدن به اهداف ادامه دهیم.

رییس جمهور هدف دولت یازدهم را تقویت بخش خصوصی و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد دانست و تصریح کرد: مسیر آینده ایران اسلامی، مسیر رونق و رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه داخلی و خارجی و اشتغال برای نسل تحصیل کرده خواهد بود.

روحانی گفت: بی‌تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد، به بیرون و مزیت‌های اقتصادی توجه نکند و انحصار را کنار نگذارد، نمی‌تواند اقتصادی جهشی و رو به جلو باشد و دولت یازدهم معتقد است در صورتی می‌توانیم در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری داشته باشیم که شرایط و محیط اقتصادی مناسبی فراهم آید و فضای کسب و کار بهبود یابد.

رییس جمهوری همچنین یکی از سیاستهای اصلی دولت را کاهش تورم و رشد و رونق اقتصادی دانست و تصریح کرد: هدف دولت کاستن از نرخ تورم تا رسیدن به نرخ تک رقمی است.

روحانی اظهارداشت: سال گذشته اقتصاد ایران ۳ درصد رشد داشته است٬ اما باید بتوانیم مشکلات تولید را حل‌و‌فصل کنیم.

رییس‌جمهوری در ادامه به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و در تاریخ دیپلماسی جهان است و ما در مذاکرات هسته‌ای دنبال ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم، این فضا برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه «در جریان مذاکرات هسته‌ای، میز دیپلماسی برای اولین بار نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تهدید و فشار به خوبی پیروز شود»، افزود: یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی آمریکا این است که یک موضوع ملی و بین المللی را به یک دعوای حزبی تبدیل کردند.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در آمریکا موضوع هسته‌ای که بحثی بین‌المللی بود و برای کشور‌ها ملی محسوب می‌شد٬ به موضوع حزبی تبدیل شد و آن را به کنگره ارجاع دادند. درصورتی که ربطی به کنگره نداشت چراکه هفت کشور توافق کردند و در سازمان ملل در دستور کار قرار گرفت یعنی موضوع بین‌المللی است و داخلی نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌هر دلیل این داستان باعث شد اجرای توافق به تاخیر بیفتد و این فاصله زمانی اجرای توافق برای اقتصاد دردسرآفرین است٬ چراکه خریدار ممکن است بگوید صبر کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود و وضع بهتر شود و از طرفی تقاضا را در بازار دچار مشکل می‌کند. از طرفی دیگر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ورود سرمایه گذاری و اجرای قرارداد‌ها به تعویق می‌افتد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگرچه هر چه جلو می‌رویم، زمان کوتاه‌تر شده و ان‌شاء‌الله بی‌تردید شاهد جهش در حرکت اقتصادی، رونق اقتصادی تعاملی با دنیا، حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و ورود فناوری‌های نوین خواهیم بود. یکی از مشکلات این است که در چند سال گذشته فناوری کمتر وارد کشور شده است و امروز دروازه‌ها باز می‌شود و ورود فناوری جدید به کشور آغاز خواهد شد.

روحانی ادامه داد: در دهه ۶۰ در ایران نرخ رشد جمعیت افزایش یافت و نوزادانی حضور یافتند که دوران کودکی آنها در شرایط جنگ تحمیلی آغاز گردید و همه این‌ها برای دهه ۸۰ برای ورود به بازار کار آماده شدند و این درست دورانی بود که درآمد نفتی بیش از حد انتظار افزایش یافت و نفت به بشکه‌ای ۱۴۳ دلار رسید. درآمد بسیار عظیم در سایه صادرات نفت و میعانات نفتی به دست آمد که بهترین فرصت برای اینکه اشتغال ایجاد شود، متاسفانه از سال ۸۵ تا ۹۰ به رغم آنکه وضع درآمد نفتی بسیار خوب بود، اشتغال خالص تقریبا صفر است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت یازدهم از طرفی تورم و از طرفی رکود و از طرفی خیل بیکاران و از طرفی هم ترکیب نیروهای کار عوض شده را دارد که بخشی از تحصیلکرده و بخشی بانوان می‌باشند و باید برای ترکیب جدید اشتغال آفرینی کند. تصمیم این بود تا برای اشتغال، رونق و توسعه پایدار برنامه‌ریزی شود تا در برخی صنایع به دنبال صنایع پایین‌دستی باشیم و این حرکت در سال‌های ۹۲ و ۹۳ برای خروج از رکود آغاز شد و لایحه مربوطه به مجلس ارسال شد اما با این مسئله در تابستان سال ۹۳ با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن زمان مذاکرات و اجرای آن مواجه شدیم. تلاش دولت بر این است که مسیر را ادامه دهد. هم در جهت رونق اقتصادی، هم برای اشتغالزایی و هم برای صادرات غیرنفتی برنامه ریزی‌های جامع را در نظر گرفته است. ممکن است تولیدگران سوال کنند که آیا واقعا رقابت سالم و آزادی وجود دارد؟ و آیا رقیب ما فقط قدرت‌های اقتصادی هستند؟ آیا سیاست‌های دولت باثبات خواهد ماند؟ آیا قوه قضاییه و مقننه به دنبال تصویب قوانین و اجرای قوانینی که مشکلی برای تولیدگران ایجاد نکند خواهند بود و آیا اگر در کشور کارآفرین و معروف شدم کسی نمی‌آید بگوید چرا این قدر زود و سریع از لحاظ مالی بالا رفتید؟

روحانی خاطرنشان کرد: آیا انرژی لازم برای تولیدگر و کارآفرین به طور مستمر وجود دارد؟ آیا نمی‌گویید تابستان برق کم است و در زمستان کم داریم؟ و آیا دولت قول تولید انرژی برای تولیدگران را می‌دهد؟ آیا دولت فضای سالم تعامل با جهان را ادامه خواهد داد؟ آیا اگر منابع مالی داخلی کمک نکند می‌توانم از خارج کمک بگیرم؟ و آیا مسیر و دروازه‌های صادرات باز خواهد ماند؟

رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت موظف است به این سوالات پاسخ دهد و رئیس جمهوری موظف است به وعده‌هایی که به مردم داده پاسخ دهد و به کارآفرینان و تولیدگران اعتماد بخشد.

روحانی گفت: حمایت دولت، قوای سه گانه و رهبر معظم انقلاب پشت سر تولید است و ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصادی مقاومتی به این معنا است که تمام نظام پشت سر تولید است. دولت متعهد است برای هرگونه حمایت، کمک، ایجاد تسهیلات لازم و رفع موانع برای دستیابی به اهداف تولیدگران و کارآفرینان اقدام کند. البته از ابتدای تابستان امسال تیم اقتصادی را خواستم تا به دلیل کاهش قیمت نفت و تاخیر در اجرای توافق هسته‌ای که ممکن است با مشکلات جدیدی مواجه باشیم، فصل سیاستی جدیدی برای ۶ ماهه دوم سال ارائه دهند که این کار انجام شده و ابعاد مختلف در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری افزود: سیاست‌های اقتصادی برای ۶ ماهه دوم سال جاری که حرکت‌های خوبی در زمینه رونق اقتصادی ایجاد می‌کند در روزهای آینده اعلام خواهد شد و توسط تیم اقتصادی جزئیات آن به اطلاع مردم خواهد رسید. کشور به خاطر امنیت، انرژی و جوانان تحصیلکرده، سیاست پایدار و درایت مقام معظم رهبری مسیر آینده و روشنی خواهد داشت. مسیر آینده مسیر رونق و رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه خارجی و داخلی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور و اشتغال برای نسل تحصیلکرده جوان خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر بتوانیم از بخش خصوصی حمایت لازم انجام دهیم، موانع تولید را برداریم و فضای رقابتی داشته باشیم، می‌توانیم از موانع و مشکلات عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط نوینی از لحاظ روابط بین المللی قرار داریم، اظهار داشت: برای اینکه کشوری بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد، شاهد ثبات در حرکت اقتصادی بوده و آینده‌ای امیدآفرین داشته باشد. اقتصادی که مسیر آینده آن مشخص باشد و به ثبات حرکت سیاست‌هایی که چارچوب اقتصادی را تعیین می‌کند، اطمینان داشته باشد، ضروری بود دولت یازدهم با شرایطی که در آغاز به کار از لحاظ اقتصادی مواجه بود قدم‌های مهم، محکم و با ثباتی را برای رفع مشکلات اقتصادی بر دارد. آنچه تا امروز دولت انجام داده در سایه امید، اعتماد و همچنین مشارکت مردم در مسایل اقتصادی بوده است. این دولت معتقد است در صورتی می‌توانیم در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری داشته باشیم که شرایط و محیط اقتصادی ما مناسب باشد و فضای کسب و کار بهبود یابد.

رئیس جمهوری گفت: البته مساله مهم از روز اول فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی داخل بود و بی‌تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد و اقتصادی که بخواهد درون‌گرا بوده و به بیرون توجهی نداشته باشد یا به مزیت‌های اقتصادی توجه نکند، نمی‌تواند جهشی و حرکت رو به جلو داشته باشد. برای انجام این اقدامات لازم بود تا از روز اول قولی که به مردم داده شده بود در سیاست خارجی یعنی تعامل سازنده، جامه عمل بپوشانیم و امروز شرایط کشور با دو یا سه سال گذشته کاملا متفاوت است و در شرایطی هستیم که تحریم‌ها به زودی از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد. امروز دوران ایران هراسی سپری شده است و دورانی است که از فضای دردآور فعالیت اقتصادی در ایران عزیز شاهد استقبال در سطح جهان هستیم و آسیا، اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای جهان در سفر‌های اخیری که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل داشتم در جلسه‌ای با فعالان اقتصادی آمریکایی نیز مطرح شد و از آنان برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور دعوت کردم؛ البته اگر بتوانند موانع داخلی خود را بردارند.

وی افزود: بخشی از بازار ۸۰ میلیونی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و بازار صادراتی مشترک برای هر دو ایجاد خواهد شد، هر فردی چه سرمایه‌گذاران خارجی و چه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و باید رقابت سالم ایجاد شود. البته در کشور نیازمند تحرک جدید برای تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در جهت ایجاد اشتغال هستیم و امروز فرصت بسیار مناسبی در اختیار ملت ایران و همه علاقمندان به کار در ایران بوجود آمده است.

روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم چند هدف در بخش اقتصادی مورد توجه قرار داشت، اضافه کرد: ایجاد ثبات در بازار‌های متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیر نفتی، چارچوبی که در اقتصاد کلان بتوان برای آینده کشور امید بخش باشد و زمینه انضباط پولی مالی برای کنترل پایه پولی، مهار تورم، ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود را در پیش داشته باشد. موضوع مهار تورم از ابتدای دولت یازدهم به طور مدام در دستور کار قرار داشت و این هم برای تولید، هم مردم، هم ارزش پولی و هم پیش‌بینی آینده مهم است. بنابراین هدف دولت این است که تا پایان دولت یازدهم تورم را به یک رقمی برساند و شاید قبل از پایان دولت به هدف دست یابیم و شاید هم به صورت نقطه به نقطه تا پایان سال جاری تورم یک رقمی شود. در هر صورت کاهش تورم در دستور کار دولت است، اگر چه نقدهایی به این سیاست وارد می‌شود که این حرکت انقباضی است و نمی‌تواند برای خروج از رکود کمک کند اما در دوسال گذشته از رکود مستمری که مواجه بودیم، خارج شدیم. برخی ممکن است بپرسند که آیا واقعا از رکود خارج شده‌ایم؟ به هر حال رکود تعریفی دارد و اگر در دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم به معنی رونق و خروج از رکود است و در دو سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول، دوم، سوم و در مجموعه سال ۳ درصد رشد داشتیم.

روحانی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است به رکود بازگردیم؟ گفت: بله، شرایطی است که باید همه حواسمان جمع باشد و بتوانیم مشکلات تولید را حل کنیم. می‌دانیم که تولید گران و کارآفرینان جامعه با مشکلات مواجه هستند؛ از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی که شرایط بانکی به همه تقاضاهای آنان پاسخ مثبت نمی‌دهد و از طرف دیگر برای برخی اجناس تولید شده که در انبار‌ها مانده است، کاهش تقاضا وجود دارد. البته برخی مسایل که در حاشیه ناامنی‌هایی که در کشورهای همسایه بوجود آمده مشکلاتی را ایجاد کرده است و از طرف دیگر مشکلات کاهش قیمت نفت برای اقتصاد کشور و بخش دولتی و خصوصی که وابستگی به نفت و گاز دارند، بیشتر است. از تابستان پارسال که با کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت نفت مواجه شدیم و نفت ۱۲۰ دلار به ۴۵ دلار و حتی ۴۰ دلار هم رسید، نشانگر آن است که مشکلات اقتصادی وارد شده است.

روحانی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت در این زمان دچار تنش در بازارهای ارزی شدند و تورم آنها به شدت افزایش یافت، تصریح کرد: در کشور نه تنها تنشی در بازار نداشتیم، تورم هم افزایش نیافت.

کد خبر : ۳۱۱۹۸۵