خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

خسارات ناشی از سیل باغات شمال کشور برآورد نشد

سیل و طوفان به خصوص در هفته‌های اخیر نگرانی‌های را در بین کشاورزان به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیل و طوفان در هفته‌های گذشته در برخی مناطق به خصوص در شمال کشور به گونه‌ای بوده است که موجب خساراتی به باغات شمال کشور به ویژه مرکبات شده است؛ بنابراین بارش شدید باران و وقوع سیلاب در استان‌های شمالی به مزارع کشاورزی و سردرختی کشاورزان خسارت وارد کرده است که برآورد ریالی آن تا امروز مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش برآورد خسارات ناشی از طوفان‌های اخیر اعلام نشده است؛ اما طبق تماس‌هایی که با باغداران شمال کشور انجام شد این باغداران خبر از آسیب دیدگی مزارع و همچنین خساراتی در محصول می‌دهند.

یک باغدار در خصوص وضعیت باغات به خصوص در شرق استان مازندران می‌گوید: «از طرفی کمبود بارش باران باغات را تحت تاثیر قرار داد و از طرفی باران‌های شدید هفته‌های اخیر و بارش تگرگ در روزهای گذشته نزدیک به ۳۰ درصد از محصول نارنگی باغات شرق استان مازندران را از بین برده است.»

این باغدار میزان خسارت دیدگی باغ مرکبات خود را ۴۰ درصد عنوان می‌کند که برآورد ریالی این خسارت معادل ۲۰ تن یعنی ۲۵ میلیون تومان است.

یکی دیگر از باغداران شمال کشور علاوه بر خسارات باغات نارنگی و پرتقال از خسارت باغات خرمالو می‌گوید و به این نکته اشاره می‌کند که تگرگ هفته گذشته در شمال کشور موجب ریزش نیمی از محصول خرمالو باغات به خصوص در شرق استان مازندران شده است.

پس از مشکلاتی که در باغات به وجود آمد کشاورزان خواهان بررسی میزان خسارات و چگونگی جبران آن هستند تا بخش‌هایی که مشمول بیمه است از سوی صندوق بیمه کشاورزی مورد برآورد و پرداخت خسارت قرار گیرد، هر چند که این کشاورزان چندان امیدی به جبران این خسارات ندارند..

گفتنی است که استان مازندران دارای ۲۲ شهرستان و بیش از سه هزار روستا است که سه میلیون و ۱۴۰ هزار جمعیت در این مناطق سکونت دارند و بسیاری از ساکنین این استان به کشاورزی و باغداری مشغولند و عمده محصول سردرختی در این استان در فصل پاییز و به خصوص در ماه مهر مرکبات و انار است که برداشت آن از یک هفته گذشته شروع شده است.

کد خبر : ۳۱۲۴۲۶