خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی قوه قضاییه از سامانه پنجره تجارت فرامرزی بازدید کرد

asdasd
کد خبر : ۳۱۲۹۷۱

محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به همراه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز این معاونت از سامانه جامع امور گمرکی بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به همراه کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز این معاونت از سامانه جامع امور گمرکی بازدید کردند.

وی پس از این بازدید طی سخنانی گفت: مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات پیشگیرانه از قاچاق مورد توجه قانون گذار قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

الفت گفت: فصل دوم این قانون در 17 مورد به بحث پیشگیری پرداخته و ماده 4 این قانون نیز اجازه داده است که کارگروه‌های مختلفی ایجاد شود که یکی از آنها کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز است که اعضای آن از سامانه جامع گمرکی بازدید کردند.

وی افزود: در ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اشاره شده که تجارت باید در قالب یک نرم‌افزار انجام شود که آن نرم‌افزار را گمرک در قالب سامانه جامع امور گمرکی طراحی و اجرایی کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه، سامانه جامع امور گمرکی را نقطه قوتی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و گفت: حلقه مفقوده در بحث بازرسی پرونده‌های تجاری که در قوه قضاییه تشکیل می‌شد فقدان اطلاعات بود که به لطف خدا و با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی این مشکل برطرف شد.

محمدباقر الفت در ادامه گفت: سامانه جامع امور گمرکی اقدامی درخشان است و باید الگویی برای سایر دستگاه‌ها بوده و استمرار آن نیز محدود به دوره زمانی خاصی نباشد و با پایان کار دولت به پایان نرسد.

براساس این گزارش دکتر مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران ضمن توضیح کامل در مورد مراحل الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی گفت: یکی از اقداماتی که از ابتدای سال 94 تا کنون صورت گرفته است ارائه مانفیست الکترونیکی از سوی کشتی‌ها قبل از ورود به بندر است که نقش به سزایی در کاهش فرآیند زمان ترخیص کالا از گمرک دارد. همچنین قرار است که در آینده نیز شرکت‌های هواپیمایی مانیفست کالای همراه خود را قبل از ورود ایران توسط سامانه جامع امور گمرکی به گمرک اظهار کنند.

کرباسیان یکی دیگر از مزایای سامانه جامع امور گمرکی را نقش به سزای آن در کاهش جعل اسناد دانست و گفت: زمانی که اسناد به صورت کاغذی صادر می‌شد امکان جعل مهرهای گمرک وجود داشت اما اکنون این امکان سلب شده و تمامی اطلاعات به صورت الکترونیکی مبادله می‌شود. همچنین صاحبان کالا می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز با مراجعه به سامانه جامع امور گمرکی از وضعیت کالای خود مطلع شوند.

رئیس‌کل گمرک افزایش آمار کشفیات پیش‌سازهای مواد مخدر را از دیگر ویژگی‌های این سامانه دانست و گفت: در مدت راه‌اندازی سامانه، موفق به کشف 250 تن پیش‌ساز مواد مخدر شده‌ایم که توسط دستگاه‌های ایکس‌ری صورت گرفته است.

کرباسیان همچنین کاهش زمان تشریفات گمرکی و کاهش زمان خواب کالا در گمرک را از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه دانست و گفت: با راه‌اندازی این سامانه زمان ترخیص کالا از 26 روز در قبل از راه‌اندازی این طرح به 3 روز رسیده است و صاحبان کالا می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز و از دفتر کار خود نسبت به اظهار کالا و مشخص کردن وضعیت کالای خود در گمرک اقدام کند.

مشاهده آنی اطلاعات از دیگر امکانات این سامانه است که توسط رئیس‌کل گمرک برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شد، کرباسیان همچنین گفت: حقوق و عوارض دریافتی تمامی سازمان ها در این سامانه قابل مشاهده است و می‌توانیم تمامی درآمدهای گمرکات را هر روز مشاهده کنیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز