خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری:

هر ثانیه تاخیر در اجرای برجام، هزینه‌هایی را به کشور تحمیل می‌کند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست هر ثانیه که اجرای برجام به تاخیر بیفتد هزینه‌هایی به کشور تحمیل می‌شود که تاثیرات مختلفی حتی در سطح رفاه عمومی نیز دارد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری صبح امروز در مراسم روز جهانی استاندارد با اشاره به اینکه امروز ایران به موفقیت بزرگی در عرصه بین‌المللی دست پیدا کرده است، اظهار داشت: برنامه پنجساله ششم توسعه بر پایه سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار تداوم فعالیت‌ اقتصادی عزتمند و پویا در کشور اجرایی می‌شود که امیدواریم بتوانیم در این 5 سال تا حدودی به اهداف خود در توسعه اقتصاد کشور دست پیدا کنیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه ما در شرایطی در حال پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور هستیم که گشایش‌های خوبی اتفاق افتاده است، گفت: امروز ما از سر ناچاری و فشار به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت نمی‌کنیم بلکه امیدواریم با گشایش‌های بین‌المللی گره از پای فعالان اقتصادی برداشته شود و به تصمیمات راهبردی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه دستیابی به اقتصاد رقابتی دست پیدا کنیم.

وی سپس در ادامه صحبت‌های خود به وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور 2 سال پیش عنوان کرد که چرخه سانتریفیوژها باید بچرخد اما چرخ زندگی مردم نیز باید بچرخد. روز گذشته نیز در مازندران رئیس‌جمهور اعلام کردند که برخی فریاد‌ها را از جیب خود و هزینه خود سر بدهند نه آنکه از جیب مردم هزینه کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست هر ثانیه که اجرای برجام به تاخیر بیفتد هزینه‌هایی به کشور تحمیل می‌شود که تاثیرات مختلفی حتی در سطح رفاه عمومی نیز دارد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران شناخته شده است، اظهار داشت: رئیس‌جمهور وعده داده بود که در همان سالنی که قطعنامه بر ضد ایران صادر کردند همان قطعنامه‌ها را باطل خواهیم کرد که این موضوع محقق شد. حتی طی ماه‌های اخیر نیز با گشایش‌های لازم در عرصه بین‌المللی قدم‌های مناسبی برای توسعه اقتصاد کشور انجام شده است.

سطح کیفی محصولات افزایش پیدا کرده است

شریعمتداری با اشاره به سرنوشت صنعت خودرو با اعلام تحریم‌های بین‌المللی گفت: کیست که نداند در آن شرایط که تحریم‌های بین‌المللی در صنعت خودرو تشدید پیدا کرده بود اگر به انبارهای شرکت‌های خودروساز سری می‌زدیم با خودروهای ناقص روبه‌رو بودیم اما امروز تا حدودی محدودیت‌ها برطرف شده و سطح کیفی محصولات افزایش پیدا کرده است البته این موضوع کافی نبوده و باید اقدامات اساسی انجام شود.

وی تصریح کرد: امروز وعده می‌دهیم در صورت اجرای برجام سطح استاندارد مصرف در اقتصاد کشور ارتقا پیدا کند البته باید این نکته را تاکید کنم که عده‌ای تصور می‌کردند در دوره پسا تحریم ایران به عنوان بازار فروش کالاهای بنجل تبدیل شود اما امروز تاکید می‌کنم واردات در دستور کار دولت نیست و حتی به هیچ وجه دولت اجازه نمی‌دهد ایران به بازار کالاهای بنجل تبدیل شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: تمام تلاش ما تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکننده داخلی است.

تدوین استانداردها یکی از موارد اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی

شریعتمداری در ادامه صحبت‌های خود به موضوع استاندارد پرداخت و اظهار داشت: تدوین استانداردها یکی از موارد اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است. امروز استاندارد نه تنها در کالا و خدمات بلکه باید در تمام حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه باید مفهوم استانداردسازی در تمام شئون اقتصادی و سیاسی کشور تعریف و نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه فقط نباید سازمان ملی استاندارد را متولی توسعه استاندارد در کشور بدانیم، گفت: باید تمام بخش‌ها به موضوع استاندارد توجه کنند. ما باید نقش سازمان ملی استاندارد را به عنوان یک نقش محوری تقویت کنیم.  

کد خبر : ۳۱۳۰۰۶