خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه فناوری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

حیات اقتصاد مقاومتی به شرکت های دانش بنیان وابسته است

نباید بازار را کاملا در اختیار خارجی ها قرار داد زیرا زمانی سرمایه گذاری ها برد برد محسوب می شود که تولیدات و قیمتها رقابت پذری شوند.

رمضانعلی صادق زاده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که صنایع هایتک چیست و برای توسعه و حمایت آن چه باید کرد؟  اظهار داشت : صنایع های تک و پیشرفته با فناوری برتر و فناوری نوین دارای تعاریف متفاوتی  هستند و صنایع پیشرفته دارای یکی از 4 تعریفی است که از دهه 60 در ژاپن متداول شد و در کشورهای  پیشرفته نیز از این تعاریف استفاده می شود.

صادق زاده افزود: صنعتی پیشرفته محسوب می شود که ورودی اش شامل یکی از این تعاریف باشد: بیش از 10 درصد منابع انسانی آن از افراد متخصص تشکیل شود ، هزینه ای که برای آرندی و تحقیق و توسعه آن صنعت استفاده می شود بالای 10 درصد بودجه آن صنعت باشد و روند تولیدات آن فرایندی پیشرفته داشته باشد (به عنوان مثال برای تولیدات کالا از ربات استفاده شود) مثلا در ساخت هواپیما و خودرو و ... از ربات بهره ببرند.

وی ادامه داد: همچنین در تولید و خروجی مربوط به این صنعت ضریب  نفوذ آن در بازار بسیار بالا باشد و نیز تنوع در تولید با محویت مشتری مداری و رعایت سلایق مشتریان صورت گیرد مثلا در مورد گوشی تلفن همراه که هر 6 ماه یک مدل گوشی وارد بازار می شود این صنعت پیشرفته است.

وی با اشاره به فرق بین صنعت ، تکنولوژی و فناوری گفت: این سه با هم متفاوت اند ، صنعت فناوری و تکنولوژی را به خدمت خود می گیرد اما لزوما هر فناوری به عنوان صنعت محسوب نمی شود!

غالب صنایع کشور ما دارای تکنولوژی وارداتی هستند

صادق زاده در پاسخ به این پرسش که چند درصد صنایع کشور جزء‌صنایع های تک هستند؟ افزود: غالب صنایع کشور ما دارای تکنولوژی وارداتی هستند و آن دسته از صنایعی که توانستند خود را به روز کنند و از فناوری نوین استفاده کننده جزء صنایع پیشرفته محسوب می شوند اما ممکن است اسم صنعتی قدیمی باشد مانند صنعت نساجی اما زمانی که از فناوری نوین استفاده می شود جزء صنایع نوین محسوب می شود.

صادق زاده ادامه داد: در حوزه خودروسازی نیز زمانی که از فناوری نوین استفاده می شود و محصول آن دارای آرندی و ضریب نفوذ بالایی باشد جزء صنایع پیشرفته محسوب می شود.

800 میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه در صنایع های تک

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که میزان سرمایه گذاری ها در صنایع های تک چقدر در سال است ؟ تصریح کرد: به طور متوسط در حوزه صنایع های تک حدود 700 تا 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود البته این میزان سرمایه گذاری در برخی از سالها بیشتر و در برخی  سالها کمتر است به خصوص در تحریم ها روند سرمایه گذاری ها کمتر شده است !

معاون توسعه فناوری و صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به صادرات صنایع های تک خاطر نشان کرد : در زمینه بیوایمپلنت ها بخش خصوصی صادرات داشته است و عمده صادرات صنایع های تک ما در پزشکی بوده است.

صادق زاده با بیان اینکه نیاز کشور بوسیله تولید داخل کاملا تامین نمی شود افزود: واردات در زمینه صنایع های تک به کشور کم نیست.

وی در مورد نقش صنایع های تک در بهبود اقتصاد کشور نیز افزود: اگر بخواهیم سرمایه گذاری های با ثباتی که روند رو به رشدی داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی باشد را تجربه کنیم باید به سمت سرمایه گذاری صنایع های تک حرکت کینم.زیرا در جایی سرمایه گذاری می تواند رشد کند که بتواند از مکانیزم ارزش افزوده بالاتر برخوردار باشد .

وی با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین در حوزه صنایع به ایجاد ارزش افزوده و رشد سرمایه گذاری کمک می کند گفت: در صورتی که صنعتی بخواهد بر روی پای خود بایستد و سرمایه گذاری را دارای توجیه اقتصادی کند چاره ای جز استفاده از فناوری های دانش بنیان نداریم !

حیات اقتصاد مقاومتی به شرکت های دانش بنیان وابسته است

وی با اشاره به عمده اقلامی که جزء صنایع های تک محسوب می شوند افزود: عمده اقلامی که در این بخش تولید می شود و ما نیز واردات داریم شامل تولیدات تجهیزات پزشکی و دارویی ، مواد پیشرفته تجهیزات مربوط به ای تی و آی تی سی است که در این حوزه ها کشورهای صاحب تکنولوژی محصولات انحصاری دارند و برندشان مربوط به همان کشورهاست ما نیز  واردات داریم ا.

صادق زاده با بیان اینکه حیات اقتصاد مقاومتی به شرکت های دانش بنیان وابسته است گفت: در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد و تولیدات در این زمینه مورد حمایت قرار گیرد از خروج ارز جلوگیری خواهد کرد و روندها  را در حوزه سرمایه گذاری معکوس می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایا کشورهایی که برای سرمایه گذاری وارد ایران شدند خواستار سرمایه گذاری در حوزه صنایع های تک نیز بودند یا خیر ؟ افزود: این سرمایه گذاری ها با کشورهای خارجی باید با شرط انتقال تکنولوژی و دانش فنی و مشارکت در سرمایه گذاری با تضمین صادرات بخشی از محصولات تولیدی مشترک باشد و صرف اینکه سرمایه گذاری در داخل کشور صورت گیرد  مهم نیست !

صادق زاده با بیان اینکه نباید بازار را کاملا در اختیار خارجی ها قرار داد گفت : زمانی سرمایه گذاری ها برد برد محسوب می شود که تولیدات و قیمتها رقابت پذری شوند.

وی در خاتمه با اشاره به تعداد واحد های فعال در این حوزه گفت: حدود 2 تا 3 هزار شرکت در غالب صنایع دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند البته صنایع مادر مانند صنعت فولاد سیمان مس و آلومینیوم و صنایع نساجی و خودروسازی ها نیز در غالب صنایع پیشرفته هستند.

کد خبر : ۳۱۳۲۰۴