خبرگزاری کار ایران

مشاور استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مخالفت شورای عالی امنیت ملی با احداث تونل بهشت آباد/بیش از 3 میلیون هکتار از کشاورزی خوزستان و چهارمحال در معرض نابودی

قمشی با بیان اینکه انتقال آب به معنای انتقال مشکل از یک استان به استان دیگر است، گفت:در حال حاضر که این مسئله حاد شده در صورتی که مردم احساس کنند که یک استان به حالت برتری جویانه بخواهد نظرات خودش را بر استانهای همجوار تحمیل کند واکنش نشان می‌دهند.

مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص احداث تونل بهشت آباد و طرح انتقال آب از استان چهار محال بختیاری گفت: آنچه مسلم است تمام استانهای کشور ما به جز دو استان ساحلی گیلان و مازندران با بحران شدید آب مواجه است و ناگفته پیداست که حوزه‌های مختلفی از جمله کارون، دز و کرخه نیز کم آب هستند بنابراین اگر انتقال آبی از این حوزه‌ها صورت گیرد در واقع انتقال مشکل از یک استان به استان دیگر است.

وی افزود: در حال حاضر بهترین راه این است که باید به این نتیجه برسیم که آب دریا را شیرین کنیم و برای مصارف مختلف از جمله شرب، کشوارزی و صنعت استفاده کنیم چون ما نهایتا ناگزیریم از آبهای غیر متعارف و آب شور دریا بهره برداری بهینه داشته باشیم.

قمشی احداث تونل بهشت آباد و گلاب را غیرمنطقی و بدون انجام کار‌شناسی دانست و گفت: انتقال آب چه در قالب تونل گلاب و یا بهشت آباد به کشاورزی استان فشار وارد می‌کند البته ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان چهار محال در مقابل استان خوزستان که ۳ میلیون هکتاز زمین زیر کشت دارد ناچیز است و اگر همه آبهای حرخه، کارون و مارون را جمع کنیم در شرایط فعلی نصف این اراضی را نیز نمی‌توانیم کشت کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین انتقال آب خودبخود باعث می‌شود کشاورزی و شرب چهارمحال و بختیاری و خوزستان با مشکل مواجه شود و منابع آب زیرزمینی چهارمحال در اثر تونل بهشت آباد از بین می‌رود چرا که در حال حاضر  می‌توان با چاه معمولی  آب را تامین کرد اما با انتقال آبی که صورت می گیرد منابع آب به یکباره دچار مشکل و بحران می‌شود.

مشاور استاندار خوزستان با اشاره به انتقاد شورای عالی امنیت ملی نسبت به احداث تونل بهشت آباد و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون خاطرنشان کرد: شورای عالی امنیت ملی مسئله را از بعد اجتماعی و مسائل تامین پدافند غیر عامل مطرح کرده که بسیار مهم است زیرا به لحاظ امنیت اجتماعی مهم است چرا که عدم رعایت این مسائل منجر به بروز تنش بین استانهای همجوار خواهد شد.

وی اظهار داشت: انتقال آب بین خوزستان، چهار محال بختیاری و اصفهان تنش اجتماعی ایجاد کرده لذا از بعد امنیت ملی مهم است که این تنش‌ها ایجاد نشود چون تنوع قومیتی و مذهبی در کشور وجود دارد بنابراین نباید بهانه مضاعف برای تنش در کشور بوجود آوریم.

قمشی افزود: در حال حاضر که این مسئله حاد شده در صورتی که مردم احساس کنند که یک استان به حالت برتری جویانه بخواهد نظرات خودش را بر استانهای همجوار تحمیل کند واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش ایلنا، طرح بهشت‌آباد عنوانی است که برای انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان به کار برده می‌شود. این طرح بزرگ احداث تونل بهشت‌آباد بود که با ظرفیت انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به فلات مرکزی منتقل می‌کند. طرح بهشت‌آباد در ‌‌نهایت در میان مخالفت کار‌شناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری، در آستانه استیضاح نامجو وزیر نیرو و با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد و وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود.

این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال ۱۳۸۶، مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۸۷ و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور در تیر ماه سال جاری به این طرح اشکالات فراوانی گرفتند و آن را تأیید نکردند. هدف اصلی این طرح توسعه کشاورزی است و با اجرای طرح بهشت‌آباد آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تأمین می‌شود و این در حالی است که استان خوزستان نیز جزء استانهای بحرانی به لحاظ منابع آبی بشمار می‌رود.

شایان ذکر است شورای عالی امنیت ملی کشور در سال 92 احداث تونل های بهشت آبد و گلاب را غیرقانونی اعلام و دستور توقف فوری آن را داده بود.

کد خبر : ۳۱۳۷۵۵