خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره صنایع نساجی ایران مطرح کرد؛

خروج پتروشیمی ها از بورس کالا؛ یعنی تکرار تجربه تلخ رانت و دلالی

در حال حاضر تمام افرادی که دلسوز صنعت هستند، با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران به شدت مخالف هستند.

انحمن نساجی ایران برای چندمین بار اعلام می‌کند که با خروج محصولات پتروشمی از بورس کالای ایران صد در صد مخالف است.

علیمردان شیبانی، عضو هیات مدیره صنایع نساجی ایران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با توجه به تجربه خطرناک و زیان بار فروش محصولات پتروشیمی به صورت حواله‌ای و مستقیم، انجمن نساجی ایران با خروج محصولات پتروشیمی از بازار شفاف بورس کالا مخالف است.

شیبانی ادامه داد: متاسفانه معاملات محصولات پتروشیمی در گذشته به صورت حواله‌ای انجام می‌شد و از این رو اکثر مصرف کنندگان پایین دست قادر به تامین محصولات واحدهای تولیدی خود نبودند و همواره مجبور می‌شدند با التماس و درخواست نسبت به تهیه محصولاتشان اقدام کنند.

عضو هیات مدیره صنایع نساجی ایران در ادامه افزود: در گذشته شرایط بسیار بدی بر بازار پتروشیمی حاکم بود، به طوری که اکثر مصرف کنندگان باید از واسطه‌ها و دلالان محصولات خود را تهیه می‌کردند و متاسفانه رانت خورای و فسادی لجام گسیخته در بازار پتروشیمی وجود داشت؛ در این شرایط بازگشت به دوران گذشته و خرید مستقیم واحدهای تولیدی یعنی تکرار حوادث ناگوار قبل برای صنعت.

وی گفت: وقتی در سال‌های گذشته صحبت از ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا شد، اعتراف می‌کنم که بنده با این موضوع بسیار مخالف بودم؛ چرا که فکر می‌کردم عرضه مواد اولیه در بورس سودی برای واحدهای تولیدی ندارد، اما در حال حاضر و با گذشت سال‌ها، وقتی عملکرد بورس کالای ایران، اصلاح ساختار‌ها و رضایت مصرف کنندگان را مشاهده می‌کنم، متوجه می‌شوم که بهترین مکان برای عرضه محصولات پتروشیمی، بورس کالای ایران است.

شیبانی اظهار کرد: اوضاع امروز بازار پتروشیمی و معاملات مواد اولیه اصلا قابل قیاس با زمان دادوستدهای حواله‌ای نیست و معتقدم اگر در روند معاملات بورس کالا اشکالی وجود دارد باید در این بورس برطرف نشود نه آن که زمینه بازگشت به معاملاتی غیر شفاف را برای صنعت پتروشیمی فراهم کرد.

وی در پایان افزود: در حال حاضر تمام افرادی که دلسوز صنعت هستند، با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران به شدت مخالف هستند و این موضوع را بار‌ها در رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند، بنابراین انتظار ما این است که به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود و موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران کاملا فراموش شود.

کد خبر : ۳۱۴۱۱۳