خبرگزاری کار ایران

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت:

تخصیص 100 میلیارد تومان به منظور حمایت از صادرات

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۱۳۸

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: امسال برای حمایت از صادرات 100 میلیارد تومان اختصاص یافته و با اجماع دولت و بخش خصوصی قرار است این مبلغ صرف حمایت های غیرنقدی از صادرات شود.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان یادشده ، محمدرضا مودودی گفت: مبلغ 50 میلیارد تومان از این مبلغ تخصیص یافته و پرداخت آن وارد مرحله اجرایی شده و قرار است طبق مذاکراتی که با بخش خصوصی انجام گرفته، بخش عمده این مبلغ در زیرساخت های مورد نیاز صادرکنندگان از جمله راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی و هوایی، کمک هزینه شرکت در نمایشگاه های بین المللی خارجی و مشوق هایی برای صادرکنندگان خدمات فنی ـ مهندسی و صنایع های تک هزینه شود.

وی اضافه کرد: مبلغ یادشده از محل صندوق توسعه ملی کشور تامین شده و علاوه بر این 200 میلیارد تومان اعتبار هم در قالب یارانه تولید به حوزه صنعت ومعدن اختصاص یافته است.

رئیس ستاد روز ملی صادرات خاطرنشان کرد: پرداخت جوایز نقدی صادراتی تحرکی را در این بخش ایجاد می کند، اما این تحرک نمی تواند پایدار باشد؛ بنابراین دولت در نظر دارد که حمایت های خود را به ایجاد زیرساخت های صادراتی معطوف کند تا از طریق طیف بیشتری از این امکانات بهره مند شوند.

وی یادآور شد: لازمه تداوم در پرداخت مشوق های صادراتی این است که دولت منابع پایداری را برای این موضوع در نظر بگیرد، در غیر این صورت استمرار این فرایند در سال های آینده متوقف شده و با مشکل برخورد خواهد کرد.

مودودی گفت: دولت در شرایط حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است و با توجه به افت شدید قیمت نفت و تحریم ها، دست دولت برای پرداخت جوایز صادراتی سال های قبل چندان باز نیست و نمی تواند همه مطالبات را پوشش دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک و با توجه به برداشته شدن تحریم ها و افزایش قیمت نفت، دست دولت بازتر شود و بتواند حمایت های بیشتری از صادرکنندگان غیرنفتی به عمل آورد.

مودودی افزود: دولت مصمم است از حوزه تجارت به عنوان موتور محرک تولید ناخالص داخلی، به صورت ویژه حمایت کند، اما منابع محدود این اجازه را در شرایط حاضر نمی دهد، بنابراین هزینه های تخصیص یافته بهتر است بیشتر در حوزه زیرساخت های صادرات صرف شود.

وی گفت: بهترین کار در این شرایط هزینه در بخش حمل ونقل است ضمن اینکه با دعوت از سرمایه گذاران خارجی و ایجاد رقابت در عرصه تجارت می توان کمبود ها را جبران کرد.

معاون کمک های تجاری در مورد حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی ـ مهپندسی نیز خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان داده که چنانچه دولت از صادر کنندگان این بخش به اندازه دو درصد حمایت کند، آنها قادرخواهند بود در مناقصه های بیشتری حضور داشته و پرو ژ ه های افزونتری را در کشورهای هدف در اختیار گیرند؛ به همین دلیل حمایت از صادرات خدمات فنی ـ مهندسی با پرداخت جایزه نقدی همراه خواهد شد.

مودودی گفت: بخش صادرات خدمات فنی - مهندسی کشور از ظرفیت بالایی برای تولید ثروت برخوردار است و ارزش افزوده بیشتری نیز برای کشور به همراه دارد، اما در بخش صادرات کالا تعریف ها تفاوت دارد و از راههای مختلف می توان صادرکنندگان را مورد حمایت قرار داد.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت برای پایداری صادرات ایران در بازار هدف مطالعه مثلث بازار هدف، شرکت های قابل رقابت و گروه های کالایی مزیت دار را در دستور کار قرار داده است و در این رابطه راه اندازی دفاتر تجاری در بازارهای هدف، افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، مطالعه برای اعزام و جذب هیات های تجاری، کاهش هزینه های حمل ونقل، حضور در نمایشگاه های مهم بین المللی، حتی نمایشگاه هایی که بازار هدف قرار ندارند، اما در تجارت جهانی ثمر بخشند ،از گزینه های مورد نظر محسوب می شوند.

مودودی گفت: امسال در مراسم روز ملی صادرات برای نخستین بار در طول 19 دوره برگزاری این مراسم ، در نظر است به دو نفر از صادرکنندگان نمونه کشور مدال افتخار صادرات اهداء شود.

وی تصریح کرد: این مدال به پاس تلاش های صورت گرفته دو بنگاه برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی ایران در طی سالهای گذشته به آنها اهداء می شود، زیرا تلاش صورت گرفته این دو بنگاه در امر توسعه صادرات غیرنفتی، برای دولت به اثبات رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، دریافت کنندگان مدال افتخار صادرات دیگر نیازی ندارند که در فرآیند ارزیابی صادرکننده نمونه قرار بگیرند و شرکت های دارنده مدال افتخار صادرات، از بیشترین حمایت های صادراتی دولت برخوردار خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز