خبرگزاری کار ایران

سیف خبر داد :

پرداخت وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان

در حال حاضر اقتصاد کشور در 4 فصل گذشته با رشد مثبت روبرو بوده است که این موضوع بسیار قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه نشست تبیین سیاست های تسریع در رونق اقتصادی اظهار داشت: دولت یازدهم توانست در سال گذشته رکود مزمن اقتصاد کشور را که با رشد منفی روبرو بود کنترل کند . 

به سمت تورم تک رقمی در حرکتیم

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌ها توانستیم در سال 93 به رشد سه درصدی دست پیدا کنیم گفت: ما موفق شدیم نرخ تورم را به صورت مطلوبی کاهش دادیم به نحوی که امروز به سمت تک رقمی شدن نرخ تورم در حال حرکتیم.

سیف افزود: با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی توانستیم انضباطی در سطح سیستم بانکی کشور ایجاد کنیم این در حالی است که در طول سال گذشته بانک مرکزی زیر سوال بود که کنترل‌های شدید بر نقدینگی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: اما در ماه‌های پایانی سال وقتی رشد اقتصادی اتفاق افتاد انتقادات به سمت دیگری رفت که بانک مرکزی نقش مهمی در رشد لجام گسیخته نقدینگی در سطح بازار دارد که باید این دو نظر به اعتقاد من اصلاح شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور در 4 فصل گذشته با رشد مثبت روبرو بوده است که این موضوع بسیار قابل توجه است.

تحریک تقاضا اولویت اصلی بسته جدید

وی ادامه داد: در این بسته‌ای که امروز جزئیات بیشتری را اعلام می کنیم برای یک دوره گذار می‌خواهیم تحریک تقاضا در سطح بازار بوجود آوریم.

سیف به ارائه ابزارهای بانک مرکزی برای تحریک تقاضا در بسته سیاسی رونق اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: جهت گیری نظام بانکی و سیاست های بانک مرکزی در زمینه پولی و اعتباری در این بسته مشخص است به نحوی که دو هدف سپرده قانونی و ورود بانک مرکزی به بازار غیربانکی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در بسته مذکور برای خروج از تنگنای مالی و کاهش نرخ سود بانکی گفت: نرخ سپرده قانونی 13 درصد تعیین شده بود که قرار است با تغییر سیاست‌ها دامنه آن بر اساس عملکرد بانک‌ها از 10تا 13 درصد تعیین شود.در این شرایط بانک مرکزی مجاز است تا پایبندی سیستم بانکی را به توافق مذکور مورد بررسی قرار دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: در هر سه ماه یک بار عملکرد سیستم بانکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با توجه به عملکرد هر بانک تغییراتی در دامنه سپرده قانونی آنها ایجاد می شود.

وام خودرو افزایش یافت

وی در مورد وام خودرو نیز افزود: پرداخت وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان و با اقساط 7 ساله خواهد بود.

سیف گفت: امیدواریم با اعمال این تصمیم ورود نقدینگی به نظام بانکی با سرعت بیشتری همراه شود و این سیاست باعث ‌شود تا کاهش مناسبی در قیمت تمام شده تجهیز منابع در بانک‌ها انجام شود.

کد خبر : ۳۱۴۱۵۶