خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به خبرنگار ایلنا:

بانک مرکزی در اجرای سیاست‌هایش با بانک‌های دارای مجوز، مشکلی ندارد / نرخ سود بانکی به دامنه‌های منطقی و قابل قبول کاهش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۲۱۰

بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌هایش با بانک‌های دارای مجوز مشکلی ندارد. در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ تورم، اقتضای طبیعی اقتصاد ایران، کاهش نرخ سود بانکی است و با اقداماتی که دولت در دست اجرا دارد نرخ سود بانکی به دامنه‌های منطقی و قابل قبول کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس کل بانک مرکزی در نشست "تبیین سیاست‌های تسریع در رونق اقتصادی" در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سال 93 سیاست انقابضی نداشته است بلکه سیاست انضباط مالی را مد نظر قرار داده است.
وی با اشاره به صحبت‌هایی که در خصوص کاهش نرخ سود بانکی می‌شود اظهار داشت: تجربه نشان داده است که سیاست دستوری برای کاهش نرخ سود بانکی پاسخ نمی‌دهد و باید بر اساس واقعیات اقتصاد کشور، نرخ معقول تعیین شود. سیاست بانک مرکزی این است که به سوی نرخ سود معقول گام برداریم. همچنین نرخ سود بین بانکی در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.
ولی‌الله سیف افزود: سیاست ما هدایت سود بانکی به دامنه قابل قبول است. در خصوص نظارت بر بانک‌ها نیز عملکرد بانک‌ها به دقت تحت کنترل است و این نظارت ابزاری است که بتواند انضباط را افزایش دهد.
سیف یکی دیگر از برنامه‌های بانک مرکزی را حمایت از صادرات عنوان کرد و در این خصوص گفت: در بحث حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی قرار است 200 میلیون دلار در بانک توسعه صادرات سپرده‌گذاری کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص یکسان‌سازی نرخ ارز اظهار داشت: فضا و شرایط برای یکسان‌سازی نرخ ارز مهیا است اما این اتفاق 6 ماه بعد از اجرایی شدن برجام و با لغو تحریم‌های بانکی رخ خواهد داد.
وی با اشاره به موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری گفت: ظرفیت موسسات غیرمجاز اشباع شده است و با توجه به افزایش آگاهی جامعه از مخاطرات موسسات غیر مجاز سپرده‌گذاری در این موسسات کاهش یافته است.


خبرنگار ایلنا در این نشست خبری از ولی‌الله سیف پرسید: "با توجه به این که وزیر اقتصاد هدف دولت را کاهش نرخ سود بانکی عنوان کردند و با توجه به این که بانک‌های وابسته به برخی نهادهای نظامی، عملا بخشی از بازار غیرمتشکل پولی هستند، آیا بانک مرکزی برای ایجاد انسجام در سیاست‌های پولی ابزارهای نظارتی لازم را در اختیار دارد؟"
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌هایش با بانک‌های دارای مجوز مشکلی ندارد. در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ تورم، اقتضای طبیعی اقتصاد ایران، کاهش نرخ سود بانکی است و با اقداماتی که دولت در دست اجرا دارد نرخ سود بانکی به دامنه‌های منطقی و قابل قبول کاهش می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز