خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس دیپلماسی انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازی‌گردانی آمریکا با نفت شیل و دکل در بازار نفت/افزایش قیمت نفت به نفع اوپک نیست

جعفری گفت: تکنولوژی که الان در کانادا و امریکا در تولید نفت مورد استفاده قرار می گیرد در بلند مدت به نفع اوپک نیست و اعضا در بلند مدت چندان به افزایش قیمت نفت تمایلی ندارند چون منجربه اقتصادی کردن هرچه بیشتر تولید نفت شیل می شود.

هرمز جعفری کارشناس دیپلماسی انرژی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه آیا کاهش تولید نفت اوپک و اظهار امیدواری وزیر نفت عربستان برای قیمت نفت  را می توان نشانه های جا بازکردن اوپک برای نفت ایران و افزایش قیمت ها ارزیابی کرد، گفت: عربستان و دیگر اعضای اوپک در هر صورت باید منتظر حضور بیشتر ایران در بازار نفت باشند و از طرفی اگر بخواهند منافع بلند مدت خود را تامین کنند باید با ایران همکاری کنند اما صعود قیمت نفت به عوامل زیادی بستگی دارد.

وی افزود: اینکه ایران و عربستان به حضور یکدیگر در بازار نفت نیاز دارند غیرقابل انکار است و طبیعتا نه این دو کشور بلکه تمام اعضای اوپک به هم نیاز دارند چون ثبات در این حوزه به معنای ثبات در اقتصاد و امنیت همه کشورهای عضو است.

جعفری خاطرنشان کرد: اگر کشوری تک روی کند نه تنها اعضا بلکه خود نیز ضرر می کند کما اینکه چند ماه اخیر عربستان تک روی کرد و عواقب آن را نیز شاهد بود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد انرژی به طور کل و اقتصاد نفت به طور خاص فقط به ایران و عربستان بستگی ندارد، اظهار داشت:  امریکا در چند سال گذشته توانسته 80 تا 85 درصد بر تولید نفت خودش اضافه کند لذا چنین حجمی از تولید می تواند کل تحولات بازار تحت تاثیر قرار دهد  ضمن اینکه رشد اقتصادی چین و هند نیز باید در ارزیابی بازار و قیمت نفت رصد و ارزیابی شود.

این کارشناس ادامه داد: البته در کنار مباحث یاد شده تنش های منطقه ای مباحث دیگری هستند که در قیمت نفت تاثیر گذار است و در خاتمه سرمای زمستان را نیز نباید از نظر دور داشت.

وی یادآور شد: حضور امریکا و رکود اقتصاد چین عواملی هستند که باعث می شوند در کوتاه مدت به افزایش قیمت نفت و یا 100 دلار امیدوار نباشیم  

جعفری گفت: در حال حاضر امریکا با دو ابزار تولید نفت شیل و در عین حال کاهش تعداد دکل های حفاری در بازار نفت بازی می کند.

وی همچنین به نقش روسیه در بازار نفت اشاره و تصریح کرد: اینکه آیا روسیه از سیاست های اوپک تبعیت می کند یا منافع روسها را دنبال کرده و بصورت یکجانبه عمل می کند نیز در بازار نفت تاثیرگذار است چرا که جایگاه بالای روسیه را در نفت نباید فراموش کرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اظهار داشت: تولید و شاخصه های اقتصادی یک کشور در بحث انرژی تعیین کننده است و این شاخص ها کل بازار نفت را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری مثل آمریکا تولید را تقلیل دهد در بازار جهانی تاثیرگذار است لذا تکنولوژی که الان در کانادا و امریکا در تولید نفت مورد استفاده قرار می گیرد در بلند مدت به نفع اوپک نیست و اعضا در بلند مدت چندان به افزایش قیمت نفت تمایلی ندارند چون منجربه اقتصادی کردن هرچه بیشتر تولید نفت شیل می شود.

کد خبر : ۳۱۴۲۹۷