خبرگزاری کار ایران

توسعه صنعتی روند فراگیری است

مالزی دارای مشکلات زیادی برای رسیدن به اقتصاد با در آمد بالا است و ما اقتصاد کوچک، باز و نوپایی داریم و در گذشته تحت تاثیر تحولات اقتصادی زیادی بوده ایم.

زکریا عبدالرشید استاد اقتصاد دانشگاه پوترا مالزی ، ایرمگارد نوبلر اقتصاددان ارشد دپارتمان اقتصاد و تحلیل بازار کار سازمان بین المللی کار و نادره شاملو، مشاور ارشد سابق بانک جهانی با رییس، مدیران و اعضای هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی دیدار کردند.

به گزارش ایلنا زکریا عبدالرشید در این دیدار گفت: ایران پس از چالش های بسیار برای مقابله با تحریم، همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال را با موفقیت برگزار کرد. با وجود این، راه زیادی برای باز گرداندن اقتصاد به شرایط ایده آل در پیش دارید.

وی اظهار کرد: در این همایش تمام مشکلات مطرح شد و اکنون گام بعدی ارائه راهکاری مناسب برای چگونگی و نحوه انجام تغییرات صنعتی و اقتصادی است. وی برداشته شدن تحریم ها برای ایران را پایان راه ندانست و گفت: برداشتن تحریم ها  آغاز راهی برای مواجهه با مسائل بزرگ در مسیر پیشرفت اقتصادی است.

عبدالرشید سپس به تجربه توسعه مالزی پرداخت و تصریح کرد: مالزی دارای درآمد بالای متوسط است و تا سال 2020 به در آمد بالا خواهد رسید. این کشور برنامه های زیادی را تاکنون اجرا کرده و اکنون در حال تدوین آخرین برنامه شش ساله خود است.

وی با بیان اینکه مالزی دارای مشکلات زیادی برای رسیدن به اقتصاد با در آمد بالا است افزود: ما اقتصاد کوچک، باز و نوپایی داریم و در گذشته تحت تاثیر تحولات اقتصادی زیادی بوده ایم.

وی تحول اقتصادی مالزی را نیازمند تحول در بازار کار، اجرای سیاست های رقابتی، یارانه ها و در نهایت مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: تحولات اقتصادی یاد شده در میان سیاستگذاران شناخته شده و رایج نیست و به دلیل کمبود زمان باید فعالیت های زیادی را در این راستا انجام دهیم و این فشار زیادی بر کشور وارد می کند .

استاد اقتصاد دانشگاه پوترا مالزی ادامه داد: در مورد بازار نیروی کار  ما قادر به جذب تعداد زیادی نیروی کار هستیم. 37 درصد از نیروی کار مهاجران و 95 در صد آنها نیروی کار بدون مهارت هستند . علی رغم اینها مالزی قادر به دستیابی به بالاترین میزان تولید در گذشته بوده، در حال حاضر به دلیل مشکلات ساختار نیروی کار، این رشد چشمگیر نبوده است. وی رشد اقتصادی را نیازمند رشد ارزش افزوده دانست و گفت:  اقتصاد مالزی متنوع است و تنها بر مبنای منابع طبیعی استوار نیست و دارای کارخانه های بزرگ صنعتی است.

وی با بیان اینکه برنامه جامع صنعتی مالزی برای کشور بسیار مهم است اظهار کرد: سیاست رقابتی اخیر مالزی حمایت از صنایع است. مالزی نفت خام  و مشتقات آن را صادر می کند و به طور معمول بسیاری از در آمد کشور بر فروش نفت و گاز استوار است. مالیات غیر مستقیم درصد کمی از در آمد کشور را تشکیل می دهد و می دانیم در آینده نفت و گاز نمی توانند در کسب در آمد به کشورمان کمک کند. متاسفانه با قیمت پایین نفت و ارزش پایین پول ملی ما  " رینگت" مردم  تحت فشار هستند که باید هزینه تولید را کاهش داد. این موارد چالش های آینده  مالزی است.

 ایرمگارد نوبلر اقتصاددان ارشد دپارتمان اقتصاد و تحلیل بازار کار سازمان بین المللی کار، در این نشست با ابراز تبریک برای برگزاری موفقیت آمیز همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری و  با اشاره به اینکه در حال حاضر فرصتهای زیادی برای ایران وجود دارد و تحریم ها برداشته شده و دنیا آماده همکاری با ایران است گفت: توسعه صنعتی روند فراگیری است. اقتصاد موفق اقتصادی است که تلاش برای درک تفاوت های موجود در اقتصاد ها را داشته باشد و  مدل های صحیح و  رویکرد ها و تحلیل های مناسب را برای پاسخگویی به سوالهای موجود ارایه دهد.

وی با اشاره به رشد اقتصادی و صنعتی باواریا در سال های اخیر اظهار کرد: من به دنیا آمده باواریا آلمان هستم. در دهه 1950 هیچ گونه صنعتی در این منطقه وجود نداشت؛ 50 در صد مردم این منطقه در سال  1950 میلادی به کشاورزی مشغول بودند و تنها سه کارخانه تولید فولاد وجود داشت. وی با بیان اینکه در سال 1960 میلادی دولت محلی بواریا برای توسعه صنعتی اقدام به ارائه سیاست های اقتصادی از جمله سیاست توسعه روستاها کرد، افزود: آنها رقابتی را بین روستاییان ایجاد کردند که زیباترین روستا چه روستایی است. تمام کشاورزان ناگهان آغاز به ایجاد تغییر در روستای خود کردند. آنها به رنگ کردن دیوار خانه و تعمیر پرچین ها و کاشتن گلها و گیاهان روی آوردند و روح روستا را توسعه دادند که این رقابت موجب رشد آنها شد.دکتر ایرمگارد نوبلر، رهبران فعال و پویا را عامل ایجاد رشد در باواریا دانست و ادامه داد: این روند یک روند بزرگ اجتماعی محسوب می شد چون ناگهان همه چیز را  تغییر داد.این امر بزرگترین مزیت شهر به شمار می رفت و سبب شد روند صنعتی شدن و سپس رشد فناوری و جذب آن  به سرعت پیش رود. وی اتخاذ رویکردهای اساسی در بخش های صنایع دستی، کشاورزی، صنایع ‌های تک را سبب  رشد سریع صنعتی شدن در این شهر دانست  و گفت: اقتصاد بدون تغییر در جامعه رشد پیدا نخواهد کرد.

نوبلر تصریح کرد: با توجه به فرصتهای موجود در ایران، چگونگی نحوه استفاده از فناوری و نیروی کار و توانایی‌های  لازم در تولید و همچنین آشنایی با ریسک شرایط موجود برای راهبردهای رشد، ایران می تواند  موفق  عمل کند و دپارتمان اشتغال ما در سازمان بین المللی کار می تواند ایران  را حمایت کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه ای با عنوان حمایت از اشتغال ملی که به حمایت دولتها در برنامه های اشتغالزایی می پردازد گفت: در این راستا در این دپارتمان، آموزش های لازم ارایه می شود. هر کشوری باید آموزش خود را تقویت کند تا توسعه یابد ما می توانیم در این زمینه به ایران کمک کنیم.

در ادامه این دیدار دکتر نادره شاملو، مشاور ارشد سابق بانک جهانی ضمن تایید اظهار نظرهای اعلام شده درباره موفق بودن همایش، افزود: بنده در زمینه کشورهای با در آمد متوسط تحقیق و مطالعه داشته ام. همیشه آرزو داشته ام که ایران نیز بتواند در جایگاه مشابه کشورهایی با درآمد متوسط قرار بگیرد زیرا ایران شرایط پرش به جایگاه جهانی و پیشرو بودن در زمینه های مختلف اقتصادی را دارد.

وی با اشاره به اینکه سیاستهای اقتصادی موجب ایجاد تغییر در جامعه می شود گفت: به عقیده بنده  جامعه ایران سالهاست که این تغییرات را داشته و سیاستهای جاری  این کشور بهترین سیاستهای ممکن و قابل دستیابی است.وی با اشاره به سفرش در سال 1992 به ایران  اظهار کرد: در آن زمان متوجه شدم علی رغم جنگ، انقلاب و خیلی مسائل ما از ترکیه جلوتر بودیم و همچنان باور دارم که در حال حاضر خیلی عقب تر از این کشور نیستیم و می توانیم به سادگی به جلو حرکت کنیم.

شاملو،  بانک جهانی را مسئول تامین دستور کار کشورها ندانست و افزود: این کشورها هستند که مسئول دستور کار ارائه شده به جانب بانک جهانی هستند. مالزی و تایلند از جمله کشورهایی هستند که کشور خود را مورد مطالعه قرار دادند و در خواست خود را به بانک جهانی ارائه کردند. وی تصریح کرد: در نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال همه اقداماتی  که لازم است ایران در زمینه سیاست صنعتی انجام دهد ، ارایه شد.

مشاور توسعه بین الملل ادامه داد: ایران می تواند بانک جهانی را مدیریت کند نه اینکه بانک جهانی ایران را مدیریت کند. شما می توانید در تمامی موارد درخواست کمک کنید.

وی تصریح کرد: دست اندرکاران بانک جهانی آمادگی لازم برای ورود به ایران را دارند تا مطالعات خود را آغاز کنند و من فکر می کنم که ایران اکنون می تواند از راهنمایی بهترین متخصصان بانک جهانی برای پیشرفت و رشد و توسعه صنعتی  استفاده کند.

شاملو با اشاره به زمان فعالیتش در بانک جهانی اظهار کرد: در زمان فعالیت من در بانک جهانی بیشتر بر تحقیقاتی که در داخل کشورها صورت می گرفت تمرکز  می شد، اما اگر بانک جهانی بتواند بر مطالعات اساسی و اصولی صورت گرفته در هر کشور تکیه کند این امر می تواند موجب جهت دادن به توصیه های بانک جهانی شود.

مشاور ارشد سابق بانک جهانی افزود: باید زمان زیادی صرف جستجوی بهترین یافته ها  در  داخل کشورها شود. اما این برای بانک جهانی امکان پذیر نیست تا به هر کشوری سفر کند و آمار و تحلیل های هر کشور را جمع آوری و سپس در بانک جهانی مدلی مناسب برای آن ارائه کند.وی ادامه داد: بانک جهانی مشتاق دریافت تحقیقات انجام شده در داخل کشورها به ویژه در مورد خاورمیانه است زیرا در این منطقه با  کمبود اطلاعات و تحقیقات مواجه است.

شاملو ضمن تشکر از انجام مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: این اقدامات بسیار ارزشمند است و بنده تمایل به انجام هر گونه کمک در راستای ارتباط این موسسه با بانک جهانی را دارم.

وی با بیان اینکه ایران دارای منابع غنی است که قابل بهره برداری است افزود: وجود فناوری دلیل پیشرفت ایرانی ها در طول سالهای گذشته نبوده است؛ بلکه سرمایه انسانی ایرانی ها علت اصلی است. ایرانی ها در هر نقطه دنیا که هستند جزو موفقترین ها هستند. من  فکر می کنم این مسئله بسیار مهم است که ایران از این توانایی نیروی متخصص خارج کشور خود بخوبی استفاده کند.

شاملو ادامه داد: این توانایی بسیار منحصر بفرد است. من در کشورهای عربی این توانایی را ندیده ام. شما در هر کجای دنیا می توانید ایرانیان را ببینید حتی در دورترین نقطه دنیا ایرانی ها حضور دارند. اگر می خواهید صادرات محور باشید باید بر این افراد تمرکز کنید و از آنها بخواهید تا به رشد صادرات کشور کمک کنند.

وی تصریح کرد: از حالا تا 10 سال آینده می توان بر این افراد برای سرمایه گذاری وقت صرف کرد. ایرانی های خارج از کشور تمایل زیادی برای بازگشت به کشور و مشارکت در این زمینه ها دارند.

همچنین محمدرضا رضوی رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در این دیدار ضمن تشکر از حضور این افراد چه در اولین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال و ارایه مقاله های مفید و چه در موسسه و گفت و گو با اعضای هیات علمی و بازدید از موسسه، گفت: شما در تعامل کارشناسان و اقتصاددانان بین المللی وابسته به نهادهای مهم اقتصادی جهانی می توانید به ما در تعیین سیاستگذاری ها، مشاوره های سودمند ارایه دهید و ما استقبال می کنیم و امیدواریم چنین همکاری هایی افزایش یابد.

وی اظهار کرد: باید از ظرفیت های ایرانی های باتجربه خارج از کشور استفاده کرد تا طی 10 سال آینده اقتصاد کشور را به سمت دانش بنیان بودن سوق داد.

 

کد خبر : ۳۱۴۳۳۱