خبرگزاری کار ایران

دلیل پایین بودن قیمت سیگار در ایران چیست؟

سیگار ماربرو در ایران 7هزار و 500تومان در اروپا 9 یورو

در قاره سبز، بهای سیگار بسیار گران و غذا ارزان است به طوری که هر بسته سیگار ماربرو در اروپا 9 یورو و 60 سنت، کمل 3 یورو و 80 سنت، وینستون 4 یورو 60 سنت و دان‌هیل 5 یورو 30 سنت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایران از جمله کشور هایی است که قیمت سیگار در آن اندک است و به همین دلیل مردم می توانند تنها با 1500 تومان یک بسته سیگار تهیه کند. بنابراین اگر بهای آن افزایش یابد و صد البته دسترسی خرید سیگار دشوار شود دیگر کسی نمی‌تواند با حداقل‌ها یک نخ سیگار تهیه کند. 

دکتر منصور کمال نیا کارشناس اقتصادی در این خصوص به ایلنا می گوید: امروز برند های مختلفی از سیگار در کشور وجود دارد و اگر به دکه های روزنامه فروشی مراجعه کنیم می توانیم انواع سیگار ها را به خوبی مشاهده و اگر مشتاق باشیم یک نخ سیگار نیز تهیه کنیم. امروز باید به فکر این باشیم که قوانین را مورد بازنگری قرار دهیم و اگر دست هایی در امر سیگار در کار است آن را قطع کنیم. من معتقد هستم که انسان های عادی دستی بر واردات سیگار ندارند بنابراین دستگاه های نظارتی باید مانع از رانت واردات سیگار به کشور شوند.

براساس آخرین مشاهدات هر بسته سیگار ماربرو از 7500 تا 15000 تومان ، کمل 5000 تا 8000 تومان ، وینستون 4500 تومان ، کنت 3500 تا 4500 تومان  و دان‌هیل 8000 تا 12000 هزار تومان است.

این قیمت ها در حالی است که در اروپا بهای سیگار بسیار گران و غذا ارزان است به طوری که هر بسته سیگار ماربرو در اروپا 9 یورو و 60 سنت، کمل 3 یورو و 80 سنت، وینستون 4 یورو 60 سنت و دان‌هیل 5 یورو 30 سنت است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که نمی توان در اروپا هر بسته سیگار را از هر دکه و یا مغازه ای تهیه کرد چراکه نحوه نظارت آنان بسیار دقیق و بدون فساد است. بنابراین اگر می خواهیم مصرف سیگار را در کشور کاهش دهیم باید دست های پنهان در بازار را کوتاه کنیم.

البته در اروپا بحث مالیات به جدیت دنبال می شود و مردم مالیات های خود را پرداخت می کنند اما در ایران اگر سازمان امور مالیاتی بخواهد اقدامی انجام دهد هستند کسانی که به این اقدام سازمان مالیاتی اعتراض کنند و بگویند ما پولی برای پرداخت مالیات نداریم.

علی جمالی کارشناس اقتصادی نیز معتقد است: کیفیت سیگار هایی که در ایران به فروش می رسد از نوع قاچاق و یا برخی از وارداتی های قانونی بسیار پایین تر از کیفیت سیگار ها در دیگر کشور های مطرح جهان است. حال بهتر است در این خصوص نیز مسئولان امر تدابیری بی اندیشند.

با این تفاصیل باید مقامات ایران اعلام کنند که چرا قادر به کنترل بازار و جمع آوری سیگار های قاچاق نیستند و چرا در ایران بهای سیگار پایین تر از قیمت های جهانی است. آیا قدرت دست های پنهان از دولت ها بیشتر بوده است؟

 

 

کد خبر : ۳۱۴۶۶۲