خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران:

ایران می تواند از بازیگران اصلی صادرات گاز جهان باشد

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ذخایر عظیم گازی موجود در کشور و تمایل سرمایه گذاران به حضور در این حوزه گفت: ایران به راحتی می تواند به یکی از بازیگران اصلی صادرات گاز جهان بدل شود.

به گزارش ایلنا، عبدالمحمد دلپریش در پنل معرفی فرصتهای سرمایه گذاری صنعت نفت که در جریان سومین روز از کنگره راهبردی نفت و نیرو برگزار شد، به تبیین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران برای سرمایه گذاری در برنامه پنجساله ششم توسعه پرداخت و گفت: این شرکت برای تحقق اهداف مدنظر در برنامه ششم، به اعتبارات سرمایه ای کلانی نیاز دارد و یکی از بهترین راهکارها برای تامین این نیاز، جذب سرمایه گذاریهای خارجی است.

وی تصریح کرد: قوانین موجود در کشور و مدل جدید قراردادهای نفتی، تسهیلات لازم را برای جذب سرمایه گذاران خارجی در بردارد و شرکتهای بین المللی فعال در حوزه نفت و گاز که به دنبال فضایی امن برای سرمایه گذاری هستند، می توانند با درنظر داشتن پتانسیلهای فراوان ایران در این حوزه، در صنعت نفت ما سرمایه گذاری کنند.

نیاز صدمیلیارد دلاری نفت برای تحقق اهداف برنامه ششم

دلپریش با اشاره به هدفگذاری برنامه ششم توسعه برای افزایش تولید روزانه نفت به ٤,٧ میلیون بشکه، تولید روزانه گاز به ١.٣٢٥ میلیارد مترمکعب و تولید میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز عنوان کرد: تحقق اهداف صنعت نفت در برنامه ششم، به صدمیلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

دلپریش با بیان این که اگرچه استفاده از تسهیلات بند "ق" تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ و ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید و اعتبارات صندوق توسعه ملی، تا حدودی منابع مالی مورد نیاز برخی پروژه ها را تامین می کند اما در نهایت با توجه به نیاز صنعت نفت به سرمایه گذاریهای بسیار کلان و تعهدات بازپرداختی که برعهده شرکت ملی نفت ایران است، این شرکت با کمبود منابع مالی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: تغییر رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران و افزایش سهم بری این شرکت از درآمدهای نفتی با توجه به وضع درآمدی دولت، امکانپذیر به نظر نمی رسد و از این رو بهترین گزینه در شرائط حاضر، تلاش برای جذب بیشتر سرمایه گذاریهای خارجی و توسعه صادرات گاز است.

این مقام مسئول به تشریح فرصتهای سرمایه گذاری و پتانسیلهای نفتی و گازی ایران پرداخت و افزود: در کنفرانس تهران که در آذرماه برگزار می شود، این فرصتها در قالب بسته های سرمایه گذاری معرفی خواهند شد.

کد خبر : ۳۱۵۵۳۶