خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار مطرح کرد:

ردپای میوه های خارجی همچنان به چشم می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۵۳۸

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار با بیان آنکه رد پای میوه های خارجی همچنان در بازار به چشم می خورد، در انتقاد از اینکه چرا با این معضل برخورد نمی شود، گفت: تریلی میوه های قاچاق از آسمان نمی آید.

به گزارش ایلنا از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور، حسین مهاجران درباره وضعیت قیمت سیب در بازار با اشاره به آنکه درحال حاضر سیب های فرانسوی در بازار و میادین میوه و تره بار دیده می شود، افزود: هم اکنون سیب سبز و قرمز فرانسوی درسطح شهر و میادین میوه و تره بار دیده می شود، البته بازار داغی ندارد و تا دو هفته گذشته تا کیلویی 12 هزار تومان هم عرضه می شد اما به دلیل ورود سیب داخلی با انواع رنگ آمیزی درمیادین مرکزی مشتری این نوع سیب کاهش پیدا کرده است.

جلوگیری از واردات سیب الزامی است

وی با اظهار تاسف از اینکه، میوهای وارداتی به رغم ممنوعیت واردات، همچنان در میادین میوه و تره بار جولان می دهند، تصریح کرد: این امر در نهایت منجر به آسیب زدن به میوه های داخلی خواهد شد و باید در این راستا با اقدامی سریع جلوی ورود میوه های قاچاق به کشور گرفته شود، علی الخصوص زمانی که تولید داخل نیازمند حمایت جدی برای صادرات نیز هست.

علت گرایش مردم به میوه های وارداتی

مهاجران دلایل گرایش مردم در مصرف میوه های وارداتی را برشمرد و گفت: خالص و یکدست بودن میوه های وارداتی و قرار گرفتن در بسته بندی های زیبا و شکیل موجب گرایش مردم به خرید میوه های قاچاق می شود و متاسفانه سیب های داخلی با سایز و اندازه های مختلف و گاها حتی وجود سیب های نامرغوب و غیرقابل مصرف در یک جعبه سیب، بازارپسندی خود را از دست می دهند چون مردم پول زیادی بابت خرید میوه هزینه می کنند و انتظار دارند کالای مرغوب به منزل بیاورند.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است کارگروهی جهت مدیریت بسته بندی و بازار پسند بودن محصول تشکیل شود و در خصوص آنچه به نفع تولید است بررسی و همفکری کنند، متاسفانه کسانی که در بخش کشاورزی مسئول هستند فقط بدنبال توجیه مسائل و چالش های پیش رو می باشند کسی دلسوزانه این موضوعات را پیگیری نمی کند.

هشدار بدون اقدام وزارتخانه

مهاجران اظهار داشت: علیرغم تاکید مسئولین ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حوزه کشاورزی مبنی بر اینکه از خرداد ماه هیچ نوع قاچاق میوه­ای نداشتیم اما عملا در سطح شهر و میادین مرکزی، میوه های قاچاق دیده می شود و مصرف کننده آن را خریداری می کند.

رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار اضافه کرد: بدون شک این نوع میوه ها از کوهستان و یا از آسمان با تریلی وارد میادین نمی شوند، اینکه از کجا و با چه مجوزی وارد می شود مسئولین باید بررسی کنند، اینکه کسی بگوید قاچاق میوه نداریم، پذیرفتنی نیست.

وی با بیان آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو اتحادیه توزیع و عمده فروشی اخطار داده است، تاکید کرد: با توجه به هشدار این وزارتخانه جهت ممنوعیت خرید و فروش این دسته از میوه ها و اطلاعیه این دو اتحادیه به میادین مرکزی میوه و تره بار، اما هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

تفاوت فاحش قیمت سیب از باغ تا مغازه

وی با بیان اینکه از گذشته قیمت میوه در باغ با قیمت میوه در بازار و دست مصرف کننده تفاوت زیادی داشته است و به طور معمول هیچوقت مصرف کننده و تولیدکننده راضی نبوده اند، گفت: در حال حاضر سیبی که کیلویی 1800یا حتی کمتر از باغدار خریداری شده، در بازار با قیمت 4000 تا5000 تومان یا بیشتر به مردم عرضه می شود.

سیب های مرغوبی مثل سیب دماوند و مراغه که دو مرکز عمده میوه با کیفیت هستند، امسال در خوشبینانه ترین حالت تا کیلویی 1800 تومان هم در باغ از کشاورز خریداری شده است.

وی، علت نارضایتی باغداران را پایین بودن قیمت خرید دانست و تصریح کرد: قیمت سیب پا درختی امروز در بازار میوه و تره بار 1000 تومان است و در واقع پایین بودن قیمت خرید علت نارضایتی فعالان این عرصه بوده که می تواند انگیزه تولید در کشاورز را از بین ببرد.

مهاجران ادامه داد: باغدارانی که سیب های با کیفیت درجه یک تولید کرده اند سیب خود را در بهترین حالت کیلویی 1600 تا 1800تومان به فروش می رسانند.

وی اضافه کرد: در صورتی که نهایتا سودی که برای عمده فروش ها در نظر گرفته می شود بین 7 تا 10 درصد و برای خرده فروش ها 35 درصد می باشد در غیر این صورت تخلف است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز