خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم توجه ویژه به نوغانداری، پرورش زنبور عسل و اسب اصیل ترکمن

asdasd
کد خبر : ۳۱۵۵۴۱

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی بر توجه ویژه به نوغانداری، پرورش زنبور عسل و اسب اصیل ترکمن تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، حسن رکنی در نشست کارگروه اسب اصیل ترکمن در شهرستان راز و جرگلان، افزود: این شهرستان با برجستگی هایی که در زمینه اسب اصیل ترکمن، نوغانداری و زنبور عسل و تولید شیر دارد، جز سرمایه های ملی کشور است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به پرورش اسب اصیل ترکمن، اظهار داشت: این مساله با نشست هایی که بین فدراسیون و جهادکشاورزی تشکیل می شود در حال حل شدن است.

به گفته وی، سال گذشته 800 راس اسب وارداتی داشتیم که با تمهیداتی که اتخاذ شد، توانستیم این تعداد را به 120 راس برسانیم.

رکنی در رابطه با پرورش زنبور عسل، گفت: در زمینه تولید محصول زنبور عسل، هشتمین کشور هستیم که باید با آموزش علمی و تخصصی این عدد را به پایین ترین حد خود برسانیم.

وی با بیان اینکه باید در زمینه ژن زنبور عسل به دنبال تنوع باشیم تا بهترین محصول را تولید کنیم، تصریح کرد: هم اکنون در سطح کشور از هر کندو 10 تا 15 گرم عسل تولید می شود و لازم است با استفاده از تجارب دیگر کشورها به تولید انبوه در این زمینه برسیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با توجه به اینکه عسل بهترین غذای دنیاست و به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد، بر توجه ویژه به این بخش تاکید کرد.

رکنی، به فعالیت فراموش شده نوغانداری نیز اشاره کرد و گفت: ما جزو کشورهای مصرف کننده ابریشم هستیم در حالی که این توانایی در کشور ما وجود دارد.

این مقام مسوول؛ به توزیع سالانه 100 هزار اصله توت در سطح کشور اشاره کرد و گفت: سهم نوغانداران خراسان شمالی و به خصوص شهرستان رازو جرگلان بسیار اندک بوده بنابراین تولید توت را در شهرستان باید افزایش دهیم که دیگر نیاز به خرید آن از دیگر استان ها نداشته باشیم.

وی به تولید تخم نوغان در رشت اشاره کرد و گفت: با این اقدام برخی از کمبودهای نوغانداران برطرف می شود.

رکنی به آمادگی در زمینه کمک به نوغانداران و تولید بیشتر اشاره کرد و گفت: از طریق شرکت های تعاونی، پیگیری های لازم در این خصوص انجام می گیرد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی بر ایجاد زنجیره تولید در زمینه نوغانداری تاکید کرد و افزود: بخشی از فعالیت وزارت جهاد کشاورزی گسترش توتستان هاست که این امر در استان خراسان شمالی پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: با گسترش نوغانداری در کشور، بخشی از کشاورزان در این کار مشغول به فعالیت خواهند شد و برای قشری از علاقه مندان به نوغانداری نیز شغل جانبی ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر فعالیت جانبی می توان با گسترش و صنعتی کردن واحدهای تولیدی می توان به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت کرد.

رکنی با بیان اینکه هم اکنون به دنبال این هستیم برای ابریشم وارداتی تعرفه ای وضع شود تا تولیدات داخلی آسیب نبیند، اظهار امیدواری کرد با ارزش افزوده در نوغانداری حتی ازاین استان صادرات نیز داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز