خبرگزاری کار ایران

ساسانی در گفتگو با ایلنا :

صنایع با بهره‌وری پایین و هزینه بالا فعالیت می‌کنند

هر چند ممکن است به دنبال لغو تحریم ها به رشد اقتصادی 4 درصد و 5 و 6 درصد دست پیدا کنیم اما آیا این موضوع بر معیشت مردم تاثیری خواهد داشت ؟

حسین ساسانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه طی 50 سال اخیر به دنبال مدیران کاردان و کارشناسان اقتصادی قوی نبوده ایم اظهار داشت : وضعیت فضای کسب و کار کشور همیشه از 100 نمره زیر 50 بوده که به اقتصادهایی که از 100 نمره ای زیر 50 دارند اقتصادهای دربند می گویند که امکان توسعه آن اقتصادها هم وجود ندارند.

وی با بیان اینکه از پیش از انقلاب ما این رتبه را داشته ایم گفت : حتی در دوران اصلاحات نیزکه کمی بهبود در این بخش کسب کردیم شاهد آن بودیم که رتبه ما در شاخص فضای کسب و کار از 42 به 45 رسید یا از 43 به 41 رسید و هیچ نتیجه بنیادی در این حوزه کسب نکردیم و باید ببینیم دلایل زیربنایی این موضوع چه بوده که به توسعه پایدار نرسیده ایم ؟

وی ادامه داد: در حالی که کشورهای دیگر در این مدت رشد و توسعه خوبی پیدا کرده اند اما در برخی از شاخص ها ما عقب گرد نیز داشته ایم.

 عضو انجمن مدیران صنایع ایران افزود: هر چند ممکن است به دنبال لغو تحریم ها به رشد اقتصادی 4 درصد و 5 و 6 درصد دست پیدا کنیم اما آیا این موضوع بر معیشت مردم نیز تاثیری خواهد داشت ؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ادعای رشد اقتصادی 3 درصدی منجر به رشد اشتغال نشده است؟، گفت: این موضوع به این دلیل است که توسعه ما که مبتنی بر صنایع با تکنولوژی بالا نبوده و حتی طی سالهای گذشته ما رشد منفی اقتصادی را نیز تجربه کرده ایم اتفاقی که افتاده این است که مسئولین ما به دنبال آن بوده اند تا از ظرفیت هایی که خالی بوده و از آن استفاده نمی شده اسفاده کنند به خصوص در صنایع بزرگ فولاد و صنایع مادر و فرد جدیدی به این صنایع اضافه نشده و استخدام های جدیدی صورت نگرفته است.

وی گفت: صنایع ما هم اکنون با بهره وری پایین و هزینه بالا فعالیت می کنند هر چند میزان استخدام ها هم کم نبوده است ( برای اینکه کاری را انجام دهیم به جای 5 نفر 10 نفر استخدام شده اند) حتی در بخش خصوصی نیز همین اتفاق افتاده است و در زمان رشد منفی اقتصادی نیز این 10 نفر بوده اند و حقوق می گرفته اند و هزینه هایی را به شرکت ها و به کل کشور وارد می کرده اند.

ساسانی تصریح کرد: سیاست جدید این است که هم اکنون می خواهند از صنایع مادر حمایت کنند و ظرفیت های غیر فعال این بخش را فعال کنند این در حالی است که این رشد توام با اشتغال نبوده است.

وی با بیان اینکه حمایت از حقوق معنوی یکی از ابزارهای توسعه صنعتی است افزود: اطمینان از اینکه کالایی که در کشور تولید می شود کپی نخواهد شد بسیار حائز اهمیت است در نتیجه هم اکنون می بینیم که بسیاری از شرکت ها کمتر علاقه مند به ارائه کالای جدید در بازار هستند.

وی با بیان اینکه قانونی وجود ندارد تا از یک حقوق معنوی حمایت کند گفت: به دلیل سوءاستفاده از این قضیه ضعف جدی در این بخش وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به مشکل عمده صنایع در پرداخت های بی قاعده افزود: این موضوع نیز در کشور بی داد می کند زیرا رانت خواری تنها برای دولت نیست بلکه برای بخش خصوصی نیز هست.

عضو انجمن مدیران صنایع ایران همچنین در خصوص خرید ارزی و فروش  ریالی در ایران گفت: به دلیل اینکه صنایع ما رقابت پذیر نشده اند و فروش صادراتی ندارند و مزیت رقابتی وجود ندارد این موضوع رخ داده است.

وی با بیان اینکه ما باید سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در کشور آزاد کنیم افزود: کشور نیازمند حمایت های صد درصدی از سرمایه گذاری است، زمانی که سرمایه گذاری نباشد نه رشد اقتصادی رخ می دهد و نه توسعه پایدار .

ساسانی با بیان اینکه در بخش تاثیرقوانین کسب و کار بر سرمایه گذار مستقیم خارجی نیز رتبه مناسبی نداریم گفت: زمانی که سرمایه گذار خارجی وارد کشور می شود نه تنها با خود سرمایه می آورد، تکنولوژی و سبک و روش های جدید مدیریتی را نیز همراه خود می آورد و بازارهای دیگر دنیا را نیز در اختیار ما قرار می دهد.

عضو انجمن مدیران صنایع ایران با بیان اینکه دوای درد ما تنها سرمایه و پول نیست افزود: در صورتی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی اتفاق بیفتد بسیاری از محصولات ما توان رقابتی با کالاهای کشورهای دیگر را پیدا می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۳۱۶۱۰۵