خبرگزاری کار ایران

دلواپسان تامل کنند؛

عبور از چراغ سبز نیاز به زمان دارد

دلواپسان بهتر است سکوت کنند و و بگذارند که دولت به نفع ملت ایران گام بردارد. اگر آنان فکری برای توسعه داشتند می‌توانستند در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آن را محقق کنند.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، کشور وارد جنگ تحمیلی شد، جنگی که زیان های بسیاری به کشور وارد کرد بسیاری از زیر ساخت های اقتصادی از بین رفت و روابط خارجی کشور به حداقل ممکن رسید. پس از اتمام جنگ دولت سازندگی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع به بازسازی کشور کرد . دولت سازندگی یکی پس از دیگری موانع را برطرف و زیر ساخت ها را احیا کرد. پس از اتمام هشت سال، هاشمی کنار رفت و سید محمد خاتمی بر کرسی ریاست جمهوری ایران تکیه زد. خاتمی از ابتدای حضور تلاش کرد که با استفاده از یک تیم متخصص اقتصاد ایران را به وضعیت عادی و سپس فوق العاده تبدیل کند. تیم اقتصادی خاتمی برگرفته از مردان و زنان باتجربه بود چراکه آنان چند دولت را تجربه کرده بودند و به خوبی می دانستند که چه اقدامی برای اقتصاد ضروری است. خاتمی تورم را به 10 درصد رساند و شاخص اقتصادی کشور را مثبت کرد. دولت اصلاحات همچنین در بخش عمران برنامه های توسعه‌ای ارائه کرد و خرم وزیر راه با حضور در بخش های مختلف تلاش داشت تا گره از مشکلات به وجود آمده بگشاید. شخص سید محمد خاتمی رییس دولت نیز با استفاده از گفتمان، همه کشورهایی که روزگاری روابط خود با ایران را به حداقل رسانده بودند بار دیگر به همکاری و سرمایه گذاری در بخش های مختلف فراخواند.

این اقدام رییس دولت موجب شد تا وزارت خانه های اقتصادی بیش از هرزمان به فعالیت های توسعه ای بپردازند. محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی در آن زمان هر روز از بهبود شرایط تجاری ایران با کشور های خارجی سخن می گفت. زنگنه وزیر نفت از حضور کشور های صاحب نام در این صنعت و حجتی از خودکفایی در بخش گندم و حل چالش های کشاورزی. اسحاق جهانگیری هم که در چهار سال دوم خاتمی وزیر صنعت و معدن بود نیز از بهبود صنایع و ورود تکنولوژی خبر می داد تا اینکه دولت اصلاحات به پایان رسید  و محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران شد.

رییس دولت نهم با بکار گیری مدیران درجه دو و همچنین عدم استفاده از مدیرانی که از ابتدای انقلاب در زمینه توسعه و ابادانی کار کرده بودند بازی جدیدی را در خصوص سیاست های اقتصادی راه انداخت . با گذشت اندک زمانی صداهایی از بخش های صنعت ، معدن ، راه ، مسکن ، نفت و ... به گوش می رسید صداهایی که موافق تصمیم های دولت نبود و به گونه ای دیگر زبان اعتراض نام داشت. احمدی نژاد سیاست خاص خود را داشت و همواره گوش شنوایی در دولت وی برای شنیدن صحبت های کارشناسان و مسئولان سازمان مدیریت وجود نداشت تا اینکه وی دستور تعطیلی این سازمان را صادر کرد.

احمدی نژادی ها در خصوص ارائه تسهیلات بانکی و بهره برداری از منابع مالی دولت نیز به سخن هیچ کاربلدی توجه نکرند و شاید هنوز هم مردم وام های زود بازده وی را فراموش نکرده اند. در آن مقطع زمانی کارشناسان بیان کردند که این طرح شکست خواهد خورد و دولت بهتر است آن را اجرایی نکند اما دولت نهم که توجهی به گفته های کارشناسان نداشت طرح را اجرا و منابع مالی بسیاری را هدر داد.

در آن مقطع زمانی برخی گفتند دولت بهتر است به جای دادن منابع مالی به هر شخص به احداث واحد های تولیدی بپردازد و به معنای دیگر ماهیگیری را به مردم یاد دهند اما رسانه های حامی دولت بیان داشتند که مردم نیاز به منابع مالی دارند و حال که دولت وضعیت مطلوبی دارد بهتر است مردم وام های متفاوتی دریافت کنند.

دولت احمدی نژاد که از منابع مالی خوبی برخوردار بود به هر نحو ممکن درآمد های نفتی را خرج کرد به طوری که صندوق ذخیره ارزی برای وی تبدیل به یک حساب شخصی شده بود. احمدی نژاد که بنیانگذار سفر های استانی نیز بود در هر سفر خطاب به مردم می گفت اگر منطقه شما مشکل راه دارد آن را بر طرف می کنیم، اگر استادیوم می‌خواهید می‌سازیم، گفته هایی که به دلیل علمی نبودن و عدم بررسی بیان شد و هزینه های بسیاری به کشور تحمیل کرد. 

اما حسن روحانی رییس دولت یازدهم و جایگزن محمود احمدی نژاد بارها اعلام کرد خزانه خالی را از وی تحویل گرفته است و با این شرایط زمان برای ذخیره سازی و رسیدن به اقتصاد 8 سال قبل یعنی زمان دولت خاتمی نیاز است. دولت روحانی که در اوج کاهش بهای نفت به روی کار آمد با هزاران مشکل در اقتصاد و سیاست مواجه شد. دولتمردان یازدهم بیان می داشتند که زیر ساخت ها از بین رفته است و نیاز به بازسازی داریم. متاسفانه به دلیل سیاست های رییس دولت نهم و دهم چراغ سبزی که زمان خاتمی روشن شدن بود با به روی کار آمدن احمدی نژاد قرمز شد و ترافیک شدیدی به وجود آمده است و حال که روحانی این چراغ را بار دیگر سبز کرده است زمان برای عبور نیاز است و نمی توان توقع داشت که یکباره از چراغ عبور کرد چا که ترافیک سنگین است.

اگر امروز صنعت، معدن ، نفت، نیرو، راه ، مسکن و ... با مشکل مواجه است و برخی هم توقع دارند که با گذشت دوسال آن ها بر طرف شود باید به آنان گفت که این تصور به طور کلی اشتباه است. کشور نیاز به یک همدلی و هماهنگی دارد. دلواپسان بهتر است زبان به کام گیرند و و بگذارند که دولت به نفع ملت ایران گام بردارد. اگر آنان فکری برای توسعه داشتند می توانستند در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آن را محقق کنند و اگر هم که اجرایی کردند در آن زمان نتیجه حاصل را می توانند تنها با حضور در جمع مردم مشاهده کنند که ایرانی فقر و فقر تر شد و جاده خاکی فساد به اتوبان 5 بانده تبدیل شد.

خبرنگار: بسیم لاله

کد خبر : ۳۱۶۲۲۱