خبرگزاری کار ایران

تا پایان امسال محقق می‌شود؛

افزایش ٢٠٠ میلیون مترمکعبی ظرفیت فرآورش گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به افزایش تولید و فرآورش ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته از پارس جنوبی، گفت: تلاش می کنیم امسال نیز این اتفاق در صنعت نفت کشور تکرار شود.

به گزارش ایلنا، علی اکبر شعبانپور با تاکید بر این که پارسال و امسال ظرفیت پالایشی در پالایشگاههای پارس جنوبی بیش از ٢٠٠ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، گفت: در بخش دریا نیز تلاش می شود با تکمیل حفاری در فازهای ١٢، ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی و نیز بخشی از فاز ١٩ ظرفیت تولید گاز ترش کشور افزایش یابد، وانگهی ناگفته نماند هم اکنون به دلیل برخی مشکلات شدید مالی و تحریم، محدودیتهای زیادی در این بخش داریم.

وی افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال دو واحد شیرین سازی از پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی با گاز فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی به مدار تولید می آید، هم اکنون به شدت در حال کار روی واحدهای یوتیلیتی و فرآیندی این فاز هستیم.  

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به راه اندازی واحدهای یوتیلیتی فاز ١٩ پارس جنوبی، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته دو واحد شیرین سازی پالایشگاه این فاز با گاز دریا تا پیش از پایان سال به مدار تولید می آید.

امروزه تسریع در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برای همه مردم ایران یک دغدغه به شمار می آید، زیرا  درآمد آنها سالانه از ١٤ فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی به بیش از ٣٠ میلیارد دلار یعنی تقریبا روزی ١٠٠ میلیون دلار می رسد، این ارقام وسعت مسئولیت و سنگینی توسعه این میدان را بیشتر می کند، از این رو، پیگیری اخبار این پروژه ها و عملکرد پیمانکاران فعال در آنها مهم تلقی می شود.

این دغدغه به حدی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران چندی پیش با اشاره به این که توسعه ٢٧ فاز پارس جنوبی در اولویت وزارت نفت است، گفت: از شروع به کار دولت جدید ایران، عمده پولهای دریافتی نفت در پارس جنوبی هزینه شده است، از این رو، این روند در دوران پساتحریم نیز ادامه خواهد داشت.

متاسفانه در سالهای اخیر در نتیجه تحریمها و نیز بی توجهی به توسعه پارس جنوبی، قطر از فرصت استفاده کرده و حجم گسترده ای از گاز را برداشت کرده به طوری که تخمین زده می شود میزان تولید این کشور در حال حاضر به روزانه ٢٢ میلیارد فوت مکعب رسیده است.

قطریها از اواخر دهه ٨٠ میلادی و در حالی که ایران در حال دفاع از خاک میهن در برابر متجاوزان عراقی بود، با امضای قراردادهای بزرگ صادرات گاز به صورت «ال.ان.جی» با شرکتهای نفتی صاحب نام آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای، برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران که خود نام گنبد شمالی را بر آن گذاشته اند، دست به کار شدند و با بهره گیری گسترده از توان و تکنولوژی خارجیها، شالوده اقتصاد خود را بر توسعه صنعت گاز پایه ریزی کردند.

کد خبر : ۳۱۶۴۲۹