خبرگزاری کار ایران

نماینده وزارت نیرو در همایش "جامعه،‌ منابع طبیعی، آب و محیط زیست":

تشکل‌های مردمی باید به کمک بخش آب بیایند

نماینده وزارت نیرو در همایش "جامعه،‌ منابع طبیعی، آب و محیط زیست، چالش‌ها و راهکارها" گفت: دولت به تنهایی قادر نخواهد بود منابع آب، منابع طبیعی و محیط زیست را مدیریت کند، بلکه تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد باید به کمک مدیریت بخش آب بیایند.

به گزارش ایلنا، هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه این نخستین همایشی است که مسئله آب و محیط زیست در کنار مسائل جامعه‌شناسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: چالش‌های مربوط به آب ناشی از مسائل مهندسی نیست و مسائل امروز آب عمدتا چالش‌هایی است که مربوط به بخش اجتماعی، فرهنگی است و مقدار زیادی از آن را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: درست است که مشکلات امروز ناشی از کمبود بارش و خشکسالی‌های مستمر بوده و بسیاری از کشورهای دنیا نیز با این چالش روبرو بوده‌اند، ولی آنان با استفاده از مباحث اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی توانسته‌اند این موارد را به گونه‌ای در کشور مدیریت کنند تا با کمترین هزینه این مشکلات را پشت سر بگذارند.

وی هدف از برگزاری این همایش و پیامدهای اجتماعی آن را مشارکت واقعی مردم و تشکل‌های مردمی در مدیریت منابع ملی دانست و افزود: دولت به تنهایی قادر نخواهد بود، منابع ملی از جمله منابع آب را بدون مشارکت مردمی مدیریت کند.

نماینده وزارت نیرو در همایش جامعه،‌ منابع طبیعی، آب و محیط زیست، چالش‌ها و راهکارها گفت: این کنفرانس جامعه مهندسین و متخصصین را به این سمت سوق می‌دهد که به تنهایی قادر به مدیریت منابع آب، منابع طبیعی و محیط زیست نخواهیم بود، بلکه باید از تمام ظرفیت‌های جامعه در این راه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) و تشکل‌های مردمی در موضوع مدیریت از منابع آب و منابع طبیعی بسیار موثر است.

فهمی تاکید کرد: باید بخش خصوصی را به عرصه کشاند و در مدیریت دخالت داد تا در بخش مدیریت مشارکت واقعی داشته باشند.

وی تفاوت این همایش را با سایر همایش ها، استفاده از جامعه‌شناسان، اقتصاد دانان و متخصصان آب، محیط زیست و منابع طبیعی در کنار هم دانست و افزود: بودن این متخصصان در کنار هم باعث خواهد شد، طیف وسیعتری از جامعه تحت پوشش ابعاد این همایش قرار گیرد و با شناخت انواع چالش‌ها، میزان تاثیرگذاری آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا با بیان اینکه استفاده از تشکل‌های مردمی و نقش موثر آنها در تصمیم‌گیری‌ها باعث خواهد شد که آنان احساس نکنند که به عنوان عنصری خنثی در همایش حضور دارند، گفت: اگر مردم و جامعه محلی احساس کنند که دولت در واگذاری مسئولیت به آنان جدی است و وجود آنها حالت تشریفات ندارد، در مورد موضوعی که تصمیم‌گیری می‌کنند منافع مالی آن قبل از هر چیز به خود ایشان بر می‌گردد، مطمئنا با دلگرمی و صمیمیت بیشتری به کار خود ادامه خواهند دادو در مدیریت از منابع طبیعی، محیط زیست و منابع آب کوشاتر خواهند بود.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی با سه طیف در ارتباط است، افزود: متاسفانه این سه طیف که شامل اعتماد ملی (بین اقشار مردم، بین دولت و مردم) ‌انسجام ملی (یکپارچگی هویت ایرانی) و مشارکت مردم دچار آسیب جدی شده و این خود یک فاجعه است.

فهمی با بیان اینکه نبایستی بگذاریم این باور در مردم شکل بگیرد که از وجود آنان فقط به‌صورت صوری در مسائل مختلف استفاده می‌شود، تاکید کرد: با مشارکت واقعی آنان در تصمیم‌گیری‌ها و سپردن مسئولیت‌های مختلف به آنان، تلاش کنیم هر چه زودتر از این وضعیت نابسامان خارج شویم.

در این همایش، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کل کشور، سازمان امور عشایر ایران، شرکت آب منطقه‌ای البرز، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم اجتماعی، انجمن ایرانی تاریخ، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز بررسی‌های استراتژیک، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، اندیشکده تدبیر آب ایران، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، مرجع دانش سیویلیکا و یونسکو حضور دارند.

کد خبر : ۳۱۶۶۴۱