خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان استاندارد خبر داد:

ورود بنزین از شمال کشور ممنوع شد

پیروز‌بخت با تاکید براینکه واردات بنزین از شمال کشور ممنوع شده است، گفت: بنزین‌های شمال کشور خط قرمز را رد کرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نیره پیروزبخت صبح امروز در یک نشست خبری که به منظور برگزاری مراسم روز ملی کیفیت برگزار شد اظهار داشت: از ابتدای سال جدید 66 مورد محموله بنزین از جنوب و شمال کشور مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت که 3 مورد از آن مردود شد که اکثر آنها از بخش جنوبی کشور و هرمزگان وارد شده بود.

وی افزود: اکتان این بنزین ها پایین‌تر از 95 بوده و فاقد کیفیت بودند این در حالی است که اکتان بنزین ها باید بین 95 تا 98 باشد.

پیروز‌بخت با تاکید براینکه واردات بنزین از شمال کشور نیز ممنوع شده گفت: بنزین‌های شمال کشور خط قرمز را رد کرده بودند و به همین منظور با وزارت نفت به تعامل رسیدیم تا واردات بنزین از شمال کشور را قطع کرده و تنها واردات از جنوب کشور صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بنزین کالایی استراتژیک محسوب می‌شود با وزارت نفت طی 6 ماه گذشته همکاری‌های موثری صورت گرفته تا بتوانیم در خصوص کیفیت بنزین توزیعی اقدامات لازم را انجام دهیم.

پیروزبخت خاطر نشان کرد: در بنزین توزیعی 8 کلان‌شهر مورد ارزیابی قرار گرفته است که مشکلی نداشته اند و در مورد آلودگی هوای تهران و افزایش گوگرد نیز با وزارت نفت به جمع‌بندی هایی رسیده ایم .

وی در مورد پالایشگاه شازند نیز افزود: پالایشگاه شازند به دلیل تولید بنزین مشکل‌دار تعطیل شد، این پالایشگاه 45 روز تولیدات خود را متوقف کرد و از شهریورماه مجددا اقدام به تولید بنزین یورو 4 کرده است.

رییس سازمان استاندارد با بیان اینکه از سال 95 هفده شهر که جزو برنامه توزیع بنزین هستند مورد پایش قرار خواهند گرفت گفت: با وزارت نفت تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده تا برای کلیه کالاها و تجهیزاتی که طی تفاهم‌نامه رد و بدل می‌شود با توجه به استانداردهای این سازمان تدوین و تعیین تکلیف شود.

پیروزبخت ادامه داد: موضوع بنزین در مقطعی سیاسی شد و مجلس و سایر دستگاه‌ها نیز به آن ورود پیدا کرد که این موضوع در شورای عالی استاندارد مطرح و منجر به تشکیل کارگروهی بدین منظور شد در این راستا مرحله به مرحله شهرها را کنترل و مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان استاندارد با شرکت‌های بزرگ تبانی کرده است تا نام متخلفان را عنوان نکند ؟ ادامه داد:  این کلمه بار حقوقی دارد و نباید آن را به کار برد من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

پیروز بخت در مورد روغن پالم نیز گفت: سازمان استاندارد پیش از وزارت بهداشت به عدم استفاده از چربی‌های گیاهی در لبنیات معترض بود و پس از اعلام ما این موضوع مطرح شد.

وی با بیان اینکه در 29 کشور اروپا دو تا سه سازمان متولی کیفیت غذا هستند گفت: این سازمان‌ها هیچکدام اختلاف نظر ندارند این در حالی است که در ایران این موضوع نهادینه نشده است.

پیروزبخت همچنین با بیان اینکه استانداردهای ملی کشور پایین‌تر از استانداردهای جهانی نیست افزود: ما مدام در حال به روز کردن استانداردها هستیم.

بنگاهها در این مدت تنها می خواستند خود را سرپا نگه دارند

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته و در اوج تحریم‌ها اکثر بنگاه‌های اقتصادی تنها می‌خواستند خود را سرپا نگاه دارند و دنبال کیفیت نبودند به همین دلیل در حال حاضر از لحاظ استاندارد عقب هستند اما در احکام برنامه ششم بر روی این مسئله تمرکز شده تا از طریق تحول در نظام استاندارد سازی تا پایان برنامه ششم شاهد بنگاه‌های اقتصادی رقابت‌پذیر باشیم.

پیروز بخت تصریح کرد: بر این اساس متولی استاندارد سازی طبق بند 30 سیاست‌های کلی برنامه ششم سازمان استاندارد به عنوان هماهنگ کننده کیفیت نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به شرایط رقابت‌پذیری بنگاه‌ها در کیفیت گفت: با توجه به 4 مولفه موثر مرغوبیت، قیمت، سرعت و نوآوری بنگاه‌ها می‌توانند رقابت‌پذیر شوند اما متاسفانه در حال حاضر توجه چندانی به این موضوع ندارند.

در ادامه فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت با اشاره به برگزاری روز ملی کیفیت در 18 آبانماه گفت: کیفیت در سطح رضایت محصولات و خدمات در کشور ما دچار مشکل و پیچیدگی‌های جدی شده که از آن جمله در حوزه‌های مختلف صنایع خودرو، ساختمان، غذا و فرآورده‌های کشاورزی و .... شاهد گزارشات متناقض کیفی در ارتباط با اندازه‌گیری کیفیت کالاها هستیم.

وی در ادامه با اشاره به ناهماهنگی و عدم همسویی دستگاه‌های مسئول در سنج و ارزیابی کیفی افزود: عدم هماهنگی نظام استاندارد سازی کشور با رویکرد نوین استاندارد سازی که برای تعامل با بازارهای جهانی است مهم است .

وی با اشاره به اجرایی نشدن قانون حقوق مصرف‌کنندگان گفت: مصرف کننده هیچ گونه حمایتی نمی‌شود همه می‌توانند در خصوص کالاهای معیوب و بی‌کیفیت شکایت داشته باشند و معمولا بدون جبران خسارات مادی و معنوی مشکل خود را رها می‌کنند و این موضوع باعث شده تولید کنندگان کالاهای بی‌کیفیت هیچ مسئولیتی را احساس نکنند.

انتصاریان در ادامه با اشاره به سند راهبردی کیفیت گفت: این سند در سال جاری از سوی سازمان استاندارد استارت خورده که با کمک همه دستگاهها بویژه قوه مجریه کامل و اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه کیفیت مفهومی است که در سال‌های اخیر گمشده گفت: تولیدات خدمات در ایران نقایص زیادی دارند تا جایی که جامعه متاثر شده و اقدام به راه‌اندازی کمپین می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان ملی استاندارد ایران و انجمن مدیریت کیفیت با پایش تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور با هدف رفع موانع ایجاد شده در دهه گذشته و در راستای تحقق سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در خصوص طرح تحول و استقرار رویکرد نوین استاندارد سازی و مدیریت کیفیت در سایه بند 30 سیاست کلی برنامه ششم توسعه با رویکردی جدید به تدوین راهبرد ملی کیفیت می‌پردازد.

 

کد خبر : ۳۱۶۷۹۲