خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با ایلنا:‌

امکان ورود شرکت های لیزینگی داخلی به راه آهن / هزینه 5 برابری خط آهن سریع السیر نسبت به خط آهن عادی

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۷۹۵

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به هزینه 5 برابری احداث خط اهن سریع السیر نسبت به خطوط عادی،‌ گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر راه آهن سریع السیر به طور متوسط چیزی حدود 10 میلیون دلار است.

محسن پورسید آقایی،‌ مدیرعامل شرکت راه آهن در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه چند پروژه خط آهن سریع السیر در دست مطالعه قرار گرفته است،‌ اظهار کرد:‌ هنوز به صورت قطعی مسیری برای پروژه بعدی قطار سریع السیر انتخاب نشده است اما سریع السیر شدن مسیر قم- اراک، مسیر همدان و تبریز را در دست مطالعه داریم.

وی ادامه داد: معتقدم این مسیرها به دلیل تردد حجم بالایی از مسافر و بار پتانسیل سریع السیر و برقی شدن را دارند که البته هزینه هر کیلومتر خط آهن سریع السیر چیزی حدود 10 میلیون دلار است یعنی 5 برابر هزینه احداث خط آهن عادی.     

 معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جذاب ترین حوزه ها برای ورود سرمایه گذار خارجی،‌ اظهار کرد:‌ مهم ترین حوزه ای که می تواند در حوزه راه اهن مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد؛ بحث نوسازی ناوگان مسافری و باری و لکومتیو به کشور به صورت لیزینگی و اجاره به شرط تملیک است.         

پورسید آقایی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت لیزینگی داخلی اعلام امادگی برای ورود به بحث خرید ناوگان کرده است،‌ اظهار کرد: ‌در داخل کشور هم شرکت های سرمایه گذاری هستند که آمادگی خودشان را برای لیزیگ اعلام کرده اند اما مشکلی در این شرکت های لیزنگ داخلی وجود دارد این است که نرخ سود مورد انتظار بسیار بالا است .

وی افزود:‌ به طور قطع درآمدی که در بهره برداری از  واگن وجود دارد نمی تواند سود مورد انتظار شرکت های لیزینگ کننده داخلی را پوشش دهد.  شرکت های لیزینگ کننده معمولا سود 32 درصد  را در نظر گرفته اند که البته این سود سهمی است که شرکت لیزینگ  در نظر دارد و شرکت بهره برداری که واگن ها را خریداری  کرده سود مشخص  را در نظر دارد که مجموع این سود ها در شرایط کنونی اقتصاد کشورمان جواب نمی دهد و باید رقم سود کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت راه اهن گفت:‌ معتقدم باید نرخ سود مورد انتظار ریالی در بانک ها کاهش پیدا کند  و تبع آن در شرکت های لیزینگ هم سود کاهش پیدا  می کند و در این صورت لیزینگ از شرکت های سرمایه گذاری داخلی اقتصادی می شود.         

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز