خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

تحویل سالانه 440 هزارتن بذر گواهی شده به کشاورزان کشور

تاکنون 611 رقم زراعی به بخش کشاورزی معرفی شده که 65 درصد آن را سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی کرده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی  با بیان این که محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سال گذشته 25 رقم جدید زراعی معرفی کرده اند، اظهار داشت: رویکرد ما در ارقام جدید، ارایه ارقام پرمحصول و راندمان بالا در زمینه آب است.

زند ادامه داد: این سازمان هسته های اولیه اکثر بذور و نهال را تولید می کند و در زمینه تولید هسته های اولیه محصولاتی مانند گندم، جو، برنج و ذرت خودکفا هستیم.

وی با اشاره به تحویل سالانه نزدیک به 440 هزارتن بذر گواهی شده به کشاورزان کشور، گفت: موسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، بذرهای تولیدی را ارزیابی و گواهی می کند.

معاون وزیر به توانمندی این سازمان در حوزه حفاظت و ذخایر ژنتیکی نیز اشاره و تصریح کرد: ایران دارای یکی از 10 بانک ژنی بزرگ دنیا است و در بانک ژن ملی گیاهان ایران از 75 هزار نمونه نگهداری می شود.

وی اضافه کرد: 55 ایستگاه و کلکسیون درختان میوه داریم که بیش از 5 هزار نمونه مانند 760 نمونه انار در آن نگهداری می شود.

زند همچنین به 17 ایستگاه مجموع تنوع زیستی ایران نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه دارای 4 میلیون حشره است.

وی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را موثرترین نهاد کشور از نظر تحقیقات گیاهپزشکی دانست و اذعان داشت: تا کنون برای 600 آفت و بیماری و علف‌های هرز توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی دستورالعمل کنترل، تهیه شده است.

وی ثبت نزدیک به 440 سم در کشور را از دیگر دستاورهای موسسه تحقیقات گیاهپزشکی عنوان کرد.

این مقام مسوول، تولید، 60 نوع فرآورده از نظر سرم، واکسن وفرآورده های بیولوژیک را از دیگر توانمندی های این سازمان معرفی کرد.

وی افزود: ما در حال حاضر ظرفیت تولید 100درصد واکسن دامی 90درصد واکسن طیور و 80 درصد واکسن انسانی را داریم.

زند، تهیه بیش از 15 نقشه مهم در حوزه کشاورزی را اقدام های مهم سازمان  تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و گفت: نقشه پوشش گیاهی، خاک های کشور و کیفیت گندم از جمله نقشه هایی است که تهیه شده است.

معاون وزیر به قدمت 100ساله سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و این سازمان را یک برند برای وزارت جهاد کشاورزی دانست.

کد خبر : ۳۱۶۸۵۳