خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

برزیل خواهان خرید ال ان جی از ایران است

بیژن زنگنه با اشاره به علاقه مندی برزیل برای خرید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از ایران، گفت: برای پیگیری مذاکرات در این باره قرار شد کارگروه مشترکی میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی و معادن برزیل ایجاد شود.

به گزارش ایلنا بیژن زنگنه  پس از دیدار با آرماندو مونتیرو، وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل در جمع خبرنگاران گفت: در نشست میان دو هیئت ایرانی و برزیلی درباره همکاریهای فنی تهران و برازیلیا در حوزه نفت بحث و بررسی شد.

زنگنه افزود: برزیل در زمینه حفاری و تولید نفت در آبهای عمیق تجربه های مطلوبی دارد، از این رو با توجه به نیازی که ما به این تجارب در آبهای عمیق دریای خزر داریم، می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

وی افزود: برزیلیها علاقه مند به خرید ال ان جی از ایران هستند و قرار شد مذاکرات در این زمینه ادامه یابد و یک کارگروه مشترک میان وزارت انرژی و معادن برزیل و وزارت نفت ایران برای پیگیری گفتگوها ایجاد شود.

وزیر نفت با بیان این که دو طرف در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت مایل به همکاری هستند، گفت: برزیلیها می توانند با مشارکت سازندگان ایرانی برای تولید تجهیرات مورد نیاز با برندهای معتبر سرمایه گذاری کنند و این کالاها افزون بر مصرف داخلی به بازارهای دیگر صادر شود.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا می توان زمان خاصی را برای آغاز این همکاریها مشخص کرد، گفت: همه بحثهایی که مطرح می شوند در حد گفتگوست و پس از نتیجه عملی می توانیم برای آن زمان تعیین کنیم، ما برای مدتی پشت درهای بسته بوده ایم و هم اکنون فضا برای علاقه مندان به مذاکره و همکاری با ایران باز شده است تا پس از آن برای اجرا برنامه ریزی کنیم.

وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل روز گذشته (دوشنبه، ٤ آبانماه) در سمینار تجاری ایران – برزیل با بیان این که برزیل به عنوان یک اقتصاد نوظهور درحوزه های مختلف تجارت جهانی و انجام سرمایه گذاریها، ظرفیتهای بالقوه زیادی دارد، گفته بود: شرکتهای ایرانی و برزیلی می توانند بستر توسعه مناسبات صنعتی و تجاری میان دو کشور را تقویت کنند.

براساس این گزارش، توسعه روابط دو کشور در بخش انرژی در دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و خانم دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز مورد تاکید قرار گرفت.

توسعه همکاریهای اقتصادی با محوریت حوزه نفت و انرژی، مهمترین محور گفتگوهای رؤسای جمهوری ایران و برزیل در نیویورک بود و حتی رئیس جمهوری خواستار مشارکت شرکتهای برزیلی در بخشهای مختلف صنعتی و عمرانی در ایران شد که این پیشنهاد با استقبال رئیس جمهوری برزیل روبرو شده است.

برزیل مهمترین شریک اقتصادی ایران در منطقه آمریکای‌ لاتین به شمار می رود و حجم روابط اقتصادی دوجانبه در سال بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می شود.

کد خبر : ۳۱۶۹۳۴