خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه تزئیات داخلی ساختمان در گفتگو با ایلنا:

نسبت به سال گذشته 60 درصد افت فروش داشته‌ایم/ برای تولید کاغذ دیواری، یک شرکت فرانسوی خریداری شده است

تحریم ها باعث شد که از قدرت خرید مردم کاسته شود و از آنجایی که تزئینات، جزء هزینه‌های لوکس محسوب می‌شود با کاهش قدرت خرید، این هزینه از سبد هزینه‌های خانوار حذف می‌شود.

بهروز چوداری میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص فعالیت‌های این صنف پس از پیروزی انقلاب، گفت: بعد از انقلاب برخی کالاها لوکس و تجملاتی اعلام شد. از این رو صنف ما رو به تزلزل می‌رفت و حتی برخی از فعالان این صنف درصدد تغییر شغل بودند. تا این که در ابتدای دهه 80 واردات کاغذ دیواری آزاد اعلام شد.

وی ادامه داد: تا قبل از این تاریخ صرفا از کاغذ دیواری تولید داخل استفاده می‌شد که محصولات این کارخانه‌ها به دلیل دولتی بودن و سوءمدیریت،  کیفیت بسیار پایینی داشت. کیفیت پایین کاغد دیواری کارخانه‌های دولتی، موجب شد تصور و نگاه مردم به کاغذ دیواری بسیار منفی شود.

میلانی با بیان اینکه سرانجام در اوایل دهه 80 واردات کاغذ دیواری آزاد شد گفت: بالاخره یک شرکت ریسک کرد و برای اولین بار پس از انقلاب، کاغذ دیواری را به کشور وارد کرد.اجازه واردات کاغذ دیواری روح تازه‌ای را به صنف ما بخشید.

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به رکود فعلی بازار تزئینات داخلی ساختمان، در تشریح دلایل آن اظهار داشت:  الان متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که در واردات از آن سوی بام افتاده‌ایم و هر فرد بدون تخصصی هم وارد کننده کاغذ دیواری شده است. که این اقدام خود یکی از عوامل رکود بازار شده است.

وی گفت: مسئله دیگر تحریم‌های اقتصادی سال‌های گذشته است. تحریم ها باعث شد که از قدرت خرید مردم کاسته شود و از آنجایی که تزئینات، جزء هزینه‌های لوکس محسوب می‌شود با کاهش قدرت خرید، این هزینه از سبد هزینه‌های خانوار حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه عامل سوم رکود در بازار تزیینات هم موضوع پساتحریم‌ها است، اظهارداشت: از اول امسال، مردم با تصور کاهش قیمت در ماه‌های آینده، برای خرید دست نگه داشته‌اند. در نتیجه در 6 ماهه نخست امسال نسبت به پارسال 60 درصد افت بازار را شاهد بودیم. در حال حاضر تمام صنایعی که خرید محصولات آن، نیاز به داشتن پول مازاد دارد، دچار همین مشکل شده‌اند.

بهروز چوداری میلانی، در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در در شرایط پساتحریم، گفت: با توجه به این که کاغذ دیواری اصلی‌ترین رسته شغلی صنف تزئینات است، در شرایط پساتحریم برای تولید انبوه و باکیفیت کاغذ دیواری، با یک شرکت فرانسوی مذاکره شده و این کارخانه خریداری شده و به ایران آمده است.

وی ادامه داد: مشکلاتی برای ترخیص دستگاه‌های این کارخانه وجود داشت که با رایزنی‌های ما و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکل ترخیص دستگاه‌ها حل شد و دستگاه‌ها به داخل منتقل شد و الان در تهران در شهرک خوارزمی در فضایی حدود 40 هزار متر مستقر شده است. همچنین 25 هزار متر سوله ایجاد شده و دستگاه‌ها نصب شده است. این کارخانه 8 خط تولید دارد که اگر 3 خط آن به مرحله تولید برسد، پاسخگوی تمام نیاز مصرفی داخل کشور خواهد بود. 5 خط بعدی هم برای صادرات خواهد بود.

وی در انتهای این گفتگو از صدور مجوز  تاسیس دانشگاه علمی کاربردی به اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان خبر داد و افزود: ما در حال بررسی‌های اولیه و اقدامات لازم برای تاسیس این دانشگاه هستیم.

کد خبر : ۳۱۷۰۸۲