خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران خبر داد:

روس ها بدحسابی کردند؛ صادرکنندگان کشمش پشیمان شدند

شمس فرد در خصوص تولید کشمش در سال جاری با توجه به رقبای سرسخت این محصول در بازارهای صادراتی بیان داشت: با توجه به اینکه رقبای کشمش در بازارهای صادراتی ترکیه و آمریکا هستند؛ قیمت این محصول در بازاررا این کشورها تعییین می کنند.

محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا 90 درصد خرمای  ایران به صورت فله‌ای صادر می شود، بیان داشت: بخش قابل توجهی از خرمای صادراتی ایران خرمای صنعتی است و کشورهای هدف میل به خرید خرما به صورت کارتنی دارند؛ بنابراین صادرات این محصول به صورت فله ای مشکلی در بازارهای هدف به وجود نمی‌آورد.

 وی در خصوص وضعیت تولید و صادرات خرما در سال جاری، بیان داشت: با توجه به اینکه خرمای سایر مهمترین رقم صادراتی خرما است و تولید آن تغییری نداشته است؛ صادرات نیز همچون سالهای گذشته در حال انجام است؛ اما ذکر این نکته ضروری است که این رقم خرما به دلیل خشکسالی کوچکتر از سالهای گذشته است؛ مثلا اگر سایز این محصول در سال گذشته 4 سانتی متر بود در سال جاری به 2 سانت رسیده است.

وی افزود: یکی از موانع صادرات خرما به صورت بسته بندی این است که قیمت تمام شده این محصول در صورت بسته بندی افزایش می یابد که این امر موجب نارضایتی خریداران می شود؛ بنابریان به دلیل نبود صرفه اقتصادی و رضایت خریداران این محصول فله ای صادر می شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار افزود: اقلام دیگر خرما مثل خرمای بم و کرمان باید با کانتینرهای یخچالدار صادر شود زیرا اگر این محصولات در جوار رطوبت هوا قرار گیرند ترش می شوند.

وضعیت تولید کشمش مناسب است

شمس فرد در خصوص تولید کشمش در سال جاری با توجه به رقبای سرسخت این محصول در بازارهای صادراتی بیان داشت: با توجه به اینکه رقبای کشمش در بازارهای صادراتی ترکیه و آمریکا هستند؛ قیمت این محصول در بازاررا این کشورها تعییین می کنند؛ اما با توجه به تولید امیدوارکننده این محصول در سال جاری انتظار می رود صادرات نیز مناسب باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار قیمت هر تن کشمش صادراتی آمریکا و ترکیه را 2050 دلار اعلام کرد و گفت: قیمت هر تن کشمش ایران 1800 دلار و پایین تر از قیمت کشمش آمریکا و ترکیه است و البته محصول ایران به دلیل طعم عالی مشتریان خاص خود را در بین بازارهای صادراتی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه ریزی خاصی برای فعالیت در بازارهای روسیه دارد بیان داشت: بازار روسیه بازار خوبی برای صادرکنندگان به شمار می رود اما متاسفانه پرداخت خریداران روس مناسب نیست و بدقولی آنان در پرداخت بدهی ها بسیاری از صادرکنندگان را از حضور در بازارهای این کشور پشیمان کرده است.

کد خبر : ۳۱۷۲۶۶