خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ال‌نینو به ایران نمی‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌های اخیر درباره حرکت پدیده ال‌نینو به سمت ایران اشتباه است گفت: ال‌نینو قابلیت حرکت ندارد و بارش‌های اخیر نمی‌تواند به دلیل تشکیل پدیده ال‌نینو باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی درنشست خبری پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته با اشاره به انواع مدل‌های پیش‌بینی آب و هوا در شرایط جوی گفت: یک مدل پیش‌بینی بلندمدت و برای شش‌ماه آینده است مدل دیگر کوتاه مدت و پیش‌بینی یک هفته‌ای و پیش‌بینی دیگر برای شش ساعت آینده است.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی‌های اخیر درباره هشدار نسبت به پدیده ال‌نینو تاکید کرد: به هیچ وجه پدیده ال‌نینو به سمت ایران حرکت نمی‌کند چرا که این پدیده قابلیت حرکت ندارد و تنها در یک نقطه به وجود می‌آید و در همان نقطه از بین می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقطه‌ای که پدیده ال‌نینو تشکیل می‌شود اظهار کرد: منطقه تشکیل پدیده ال‌نینو در منطقه حاره‌ای اقیانوس آرام است و از تغییرات دمای سطح آب نسبت به دمای نرمال به وجود می‌آید.

پرهیزگار ادامه داد: وقتی دمای سطح آب از حد نرمال بالا رود پدیده ال‌نینو به وجود می‌آید و وقتی دمای سطح آب از سطح نرمال بالاتر رود لانینو رخ می دهد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه ال‌نینو یک پدیده اقیانوسی همراه با پدیده جوی است گفت: نام واقعی این پدیده انسو است که اگر در فاز سرد باشد ال‌نینو و اگر در فاز گرم باشد لانینو رخ خواهد داد.

پرهیزگار افزود: ال‌نینو باعث بارش‌هایی در غرب قاره آمریکای لاتین می شود اما لانینو عمدتاً باعث بارش در مناطقی مانند استرالیا، اندونزی خواهد شد که برخی از مواقع این بارش ها سنگین هستند.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه ال‌سو یک پدیده قاره پیما است اظهار کرد: این پدیده در قالب ال‌نینو یا لانینو قابلیت حرکت به سمت ایران را ندارند اما در بارش‌های ایران می‌توانند تاثیرگذار باشند البته عامل و نقش تعیین‌کننده ندارند.

پرهیزگار با اشاره به عوامل بارش‌زا در ایران گفت: سه نوسان نائو، ان‌سو و MGO باعث بارش‌ها در ایران می‌شوند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی‌های اخیر مبنی بر احتمال افزایش بارش در ایران به دلیل پدیده ال‌نینو اظهار کرد: قطعاً ال‌نینو نمی تواند عامل تعیین کننده باشد چرا که سال‌هایی که در فاز گرم و لانینو بودیم میزان بارش برف و باران در ایران بسیار بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عامل بروز بحران آلودگی هوا در کلانشهرها گفت: دو عامل جوی و پایداری هوا در منطقه و همچنین وجود منابع آلاینده از عوامل بروز بحران‌های آلودگی هوا هستند.

وی همچنین با اشاره به پیش‌بینی شرایط جوی در شش ماه پیش‌رو گفت: نیمه اول زمستان سرد و بارش برف و باران خواهیم داشت اما نیمه دوم سال با ورود هوای گرم میزان بارش ها کمتر خواهد شد.

پرهیزگار همچنین با بیان اینکه پس از این ارائه خدمات به دولتی‌ها و خصوصی‌ها رایگان نخواهد بود گفت: بیست سال است که خدمات رایگان به شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهیم اما پس از به روز شدن تعرفه‌ها خدمات رایگان نخواهد بود.

 

کد خبر : ۳۱۷۴۹۱