خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بنیاد مستضعفان برای ساخت آسمان‌خراش باید مسیر قانونی را طی کند

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۸۴۰

بنیاد مستضعفان برای اجرای پروژه آسمان‌خراش 121 طبقه باید مسیر قانونی بلندمرتبه سازی را طی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده 5 در حال حاضر به پروژه‌های بالای 12 طبق پروانه ساخت نمی‌دهد، گفت: بنیاد مستضعفان برای اجرای پروژه آسمان‌خراش 121 طبقه باید مسیر قانونی بلندمرتبه سازی را طی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی در نشست خبری پنجمین نمایشگاه وزارت راه وشهرسازی و صنایع وابسته با بیان اینکه آشنایی مردم با حقوق خود می‌تواند از اجرای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی صیانت کند گفت: معتقدم یکی از راهکارهای اجرای درست مصوبات در حوزه انضباط شهری اطلاع‌رسانی از جزئیات آن به مردم است چرا که اگر مردم از جزئیات اطلاع داشته باشند قانون هم به درستی اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر حفظ بناهای تاریخی و ارزشی گفت: جالب است بدانید که بانک ملی شعبه دانشگاه را همان معمار اپرای سیدنی طراحی کرده است و این درست نیست که امروز این بنا را با ورق‌های کامپوزیت پوشش دهند و ارزش آن را نادیده بگیرند البته در این باره سازمان‌های مدنی هم اعتراض کرده‌اند.

حناچی با بیان اینکه در این دوره تلاش کرده‌ایم انضباط شهری را به شهرها برگردانیم گفت: اداره امور شهری نباید از محل فروش حقوق شهروندان انجام شود و این نحوه اداره شهر در بلندمدت قابل ادامه نیست.

وی با اشاره به پیگیری تحقق مصوبات عالی شورای شهرسازی در حوزه انضباط شهری اظهار کرد: برای تحقق این مصوبات دستگاهی را راه‌اندازی کرده‌ایم که وظیفه نظارتی بر عهده دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ممکن است در مصوبات شورای عالی شهرسازی ایراداتی وجود داشته باشد ادامه داد: قطعاً مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی خالی از اشکالات نیست اما وجود همین مصوبات بهتر ازآن است که شهر هیچ قاعده و انضباطی نداشته باشد.

معاون معماری و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌های پرونده‌های زمین‌خواری و رسیدگی به این موضوعات در ستاد مبارزه با مفاسد گفت: گزارشات اولیه در سه استان مازندران، گیلان و گلستان را به دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد ارسال کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری‌ها درباره پرونده گردنه حیران گفت:‌ در این باره اسنادی به تصویب رسیده است اما معتقدیم این یک جریانی است که نه فقط دولت بلکه باید نهادهای دانشگاهی و مدنی هم وارد میدان شوند.

حناچی با بیان اینکه باید ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد تاکید کرد: باید دید علت این رواج این پدیده در استان‌های شمالی که 2 درصد از مساحت ویژه کشوررا در بر می‌گیرند چیست.

وی با اشاره به فعال کردن نهادهای ملی در این زمینه اظهار کرد: به طور قطع موضوع رها نشده است و در منطقه مانند زیارت در گرگان با دستور شورای عالی معماری و شهرسازی به طور ویژه ورود کرده‌ایم.

وی همچنین درباره پروژه ساخت آسمان خراش 121 طبق توسط بنیاد مستضعفان گفت: قطعاً بنیاد مستضعفان هم باید مسیر قانونی برای ساخت این پروژه را طی کند اما هنوز ضوابط بلند مرتبه‌سازی تصویب و اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: اجرای ضوابط بلندمرتبه سازی یکی از تعهدات شهرداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اساساً تصور بر این بود که می‌توان در همه شهر پروژه‌های بلندمرتبه سازی اجرا کرد گفت: چندین بار این موضوع را مطرح کرده‌ایم که در همه جای شهر امکان ساخت آسمان‌خراش و بلند مرتبه‌سازی وجود ندارد.

معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: در رابطه با این موضوع شهرداری را تحت فشار گذاشتی و در حال حاضر کمیسیون ماده 5 به پروژه‌های بالای 12 طبقه پروانه ساخت نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اساساً در تهران بلندمرتبه‌سازی نداریم گفت: از یک میلیون پلاک تنها 150هزار پلاک بالای یک طبقه هستند. به هر حال یکی از مشکلات کلانشهرها تامین زمین و افزایش قیمت اراضی است که بلندمرتبه‌سازی می‌تواند به یک ارزش تبدیل شود اما اگر ضوابط آن به درستی اجرا نشود قطعاً به ضد ارزش تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به شروط بلندمرتبه‌سازی گفت: هر پلاکی در شهر اجازه بلندمرتبه‌سازی ندارد. یکی از شروط لازم این است که مساحت آن پلاک بیش از 5هزار متر مربع باشد البته این شرط لازم اما کافی نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز