خبرگزاری کار ایران

ارزیابی متفاوت بلومبرگ از تولید نفت اوپک در ماه اکتبر

تازه ترین بررسی بلومبرگ بر خلاف رویترز نشان می دهد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اکتبر در پی رشد تولید نفت خام عربستان با افزایش روبرو شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه خبری بلومبرگ،  اطلاعات به دست آمده بلومبرگ از شرکتهای نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران نشان می دهد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه اکتبر با افزایش روزانه ٧٤ هزار بشکه به ٣٢ میلیون و ٢١١ هزار بشکه در روز رسید.

پس از یک بازنگری افزایشی ٨٩ هزار بشکه ای در برآورد ماه سپتامبر، تولید نفت خام اعضای اوپک به دلیل تغییر در تولید نفت خام عراق، اکوادور و امارات، ماه گذشته میلادی به ٣٢ میلیون و ١٣٧ هزار بشکه در روز رسید.

برپایه داده های جمع آوری شده از سوی بلومبرگ، ١٢ عضو اوپک که در پنجم ژوئن (١٥ خردادماه) در نشست ١٦٧ این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه خود را تثبیت کنند، از سقف تولید خود فراتر رفته اند.

جان کیداف، یک تحلیلگر در موسسه اگین کپیتال ال ال سی (Again Capital LLC) مستقر در نیوییورک  که روی بازار انرژی متمرکز است، در این باره گفت: هم اکنون میان اعضای اوپک ناهماهنگی وجود دارد.

بر پایه این ارزیابی، تولید نفت خام عربستان، بزرگ ترین تولیدکننده اوپک، در ماه اکتبر با ٨٠ هزار بشکه رشد به ١٠ میلیون و ٣٨٠ هزار بشکه در روز رسید.

تقاضا برای نفت خام عربستان سعودی افزایش یافته است، زیرا سطح پایین قیمتهای جهانی نفت خام مشتریان زیادی را جذب کرده و تولید در پالایشگاههای داخلی این کشور را افزایش داده است.

تولید نفت خام لیبی روزانه با ٨٠ هزار بشکه افزایش به ٤٣٠ هزار بشکه در ماه اکتبر رسید؛ تولید کنونی نفت خام این کشور حدود یک چهارم سطح تولید پیش از سال ٢٠١١ زمان سرنگونی رژیم دیکتاتوری ٤٢ ساله معمر قذافی است.

تولید نفت خام کویت، چهارمین تولید کننده اوپک، در ماه اکتبر با کاهش روزانه ١٢٠ هزار بشکه به دو میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز رسید.

ارزیابی بلومبرگ نشان می دهد تولید نفت خام ایران در ماه اکتبر با ١٠٠ هزار بشکه افت به دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسید.

کد خبر : ۳۱۷۹۲۸