خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری:

سهم صنعت نفت از تولید نفت نیم دلار است

صنعت نفت در حالی سهمی نیم دلاری از تولید نفت دریافت می‌کند که هزینه تولید هر بشکه نفت برای این صنعت بسیار بیشتر از این رقم تمام می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی، در پنجمین همایش ملی مهندسی ارزش در میزگرد تخصصی مهندسی ارزش در صنعت نفت وگاز با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش در صنعت نفت، گفت: در صنایع بالادستی نفت، مهندسی ارزش در ذات پروژه‌ها قرار گرفته که مدیریت هزینه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بالا بودن ریسک کار، ذات صنعت نفت است؛ این در حالی است که امروز بسیاری از پیمانکاران ما وارد حوزه‌هایی از این صنعت می‌‌شوند که ریسک کمتری برایشان به همراه داشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تصریح کرد: فضای گسترده‌ای در صنعت نفت از زنجیره اکتشاف گرفته تا انتهای مسیر مصرف برای مهندسی ارزش وجود دارد که وزارت نفت تدارک وسیعی برای بهره گرفتن از این فضا با تکیه بر خلاقیت در اجرای پروژه‌ها دیده است.

وی با بیان این که امروز همه از صنعت نفت انتظاردرآمدزایی و کسب درآمد بیشتر را برای اداره کشور دارند که این عامل نیز ناشی از متغیر بیرونی است،  افزود: عواقب این نگاه این است که وزارت نفت اصلی ترین مسئول منبع درآمد برای کشور شده است.

مقدم ادامه داد: حال سئوال من از دانشگاهیان این است که چگونه می‌توان در اقتصاد تک محصولی، این فشار برون زا را از وزارت نفت که فشارخردکننده ای نیز بر این صنعت تحمیل کرده، برداشت؟

به گفته وی، در حال حاضر سهم صنعت نفت از تولید نفت نیم دلار است، در حالی که هزینه‌ای که برای تولید هر بشکه نفت صرف می‌شود رقمی به مراتب بالاتر از این رقم است.

مقدم صنعت نفت ایران را سرآمد توجه به مهندسی ارزش در کشور ذکر کرد و گفت: خوشبختانه طی ٥ سال اخیر فعالیتهای خوبی در حوزه فناوری و افزایش کارایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اجرای پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی در شرائطی که تحریمهای فلج کننده بر اقتصاد ایران حاکم بود، افزود: مهندسان ایرانی پروژه‌های پارس جنوبی را در حالی به سرانجام رساندند که اجرای کار به دلیل تحریمها از ریسک بالایی برخوردار بود.

 سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت تصریح کرد: عده‌ای گمان می‌کنند در بخش مهندس ارزش تنها باید به پروژه‌ها توجه کرد، در حالی که بسنده کردن صرف به این بخش کم لطفی به ارزشهای ذاتی این صنعت است.

کد خبر : ۳۱۸۹۹۲