خبرگزاری کار ایران

احتمال کشف منابع جدید گازی در گلستان

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به آغاز حفاری اکتشافی در صوفیکم گلستان در آینده ای نزدیک گفت: امیدواریم با دستیابی به ذخایر گازی در این منطقه فرایند گازرسانی در شمال تسهیل شود.

به گزارش ایلنا، علی اصولی در جریان امضای قرارداد حفاری اکتشافی شرکت نفت خزر با شرکت ملی حفاری ایران با بیان این مطلب افزود: در سالهای گذشته فعالیتهای اکتشافی در شمال کشور انجام گرفت و متاسفانه به نتیجه نرسید که از جمله آن حفاری سه حلقه چاه اکتشافی در سالهای دهه ٧٠ بود.

وی با اشاره به پیچیدگیهای اکتشاف در شمال کشور افزود: سرانجام کنسرسیومی متشکل از شرکت شل و چند شرکت دیگر با همکاری گروه مطالعاتی شرکت نفت خزر، به مطالعه حوزه خزر جنوبی پرداختند و در نهایت ٤٦ ساختار در این حوزه مشخص شد.

اصولی با بیان این که چهار بلوک از مجموع ٤٦ بلوک با کارفرمایی نفت خزر، لرزه نگاری شد و در اوایل سال ٨٩ با توجه به آماده شدن مقدماتی مثل استقرار سکوی ایران امیرکبیر، شناورهای کاسپین ١ و ٢ و ... حفاری اکتشافی در یکی از بلوکها کلید خورد، ادامه داد: با وجود تحریمها موفق به دستیابی به لایه نفتی شدیم که هم اکنون با نام میدان سردار جنگل شناخته می شود.

پایان حفاری در چاه دوم سردارجنگل

وی از پایان حفاری چاه دوم سردار جنگل خبر داد و در خصوص برنامه ریزی برای حفاری اکتشافی در استان گلستان گفت: مطالعات اکتشافی انجام شده در این استان توسط بخش اکتشاف شرکت نفت خزر بازبینی و با اخذ مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، لرزه نگاری دوبعدی در منطقه مرزی استان گلستان با ترکمنستان آغاز شد.

به گفته این مقام مسئول، بازبینی مطالعات قبلی و لرزه نگاری دوبعدی انجام شده، از وجود ساختارها و پتانسیلهای هیدروکربوری در این منطقه حکایت داشت و به این ترتیب برای حفاری اکتشافی در صوفیکم گلستان برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به برنده شدن ملی حفاری در مناقصه حفاری اکتشافی صوفیکم عنوان کرد: حضور شرکت ملی حفاری ایران را در شرکت نفت خزر به فال نیک می گیریم و امیدواریم این همکاری، سرآغاز همکارهایهای مشترک بعدی بین دو شرکت باشد.

احتمال وجود منابع در نقاط مرزی با ترکمنستان

اصولی از نهایی شدن عملیات سلرسازی و احداث جاده در این منطقه خبر داد و افزود: شرکت ملی حفاری ایران از شرکتهای بنام در سطح کشور و حتی در سطح منطقه است و تجارب گرانبهایی در حوزه حفاری دارد که مجموع این عوامل می تواند در انجام بهینه کار موثر باشد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر این که این شرکت دغدغه زیادی برای به نتیجه رسیدن حفاری اکتشافی در این منطقه دارد، ادامه داد: استانداری گلستان، نمایندگان مجلس و شرکت ملی نفت ایران این موضوع را با جدیت پیگیری می کنند زیرا در صورت دستیابی به منابع هیدروکربوری به خصوص از نوع گاز، فرایند گازرسانی در شمال کشور تسریع می شود و هزینه ها نیز به صورت چشمگیری کاهش می یابد.

اصولی با بیان این که احتمال وجود میدانی مشترک در این منطقه وجود دارد، گفت: هم اکنون ترکمنستان در این منطقه، میعانات گازی استخراج می کند.

وی گفت: با اشاره به شرایط آب و هوایی و آغاز فصل سرما و بارندگی ایجاب می کند هرچه زودتر حفاری در صوفیکم آغاز شود.

اصولی ابراز امیدواری کرد: با استقرار دکل ملی حفاری ایران در اولین فرصت، کار آغاز و در بازه زمانی تعیین شده به نتیجه برسد.

کد خبر : ۳۱۸۹۹۳