خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

79 ماده اساسنامه شرکت ملی نفت نهایی شد

امیری خامکانی با بیان اینکه تغییرات اساسنامه زیاد نخواهد بود، گفت: وقتی مجلس مجددا مصوب کرد که اصل 85 اعمال شود یک جلسه تشکیل و از داخل و بیرون کمیسیون پیشنهادات سایر نمایندگان را بررسی کردیم و مجددا کارگروه نظرات را اعمال کرد و سپس دوباره نظرات کارگروه را بررسی نهایی خواهیم کرد.

حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: تاکنون 79 ماده اساسنامه نهایی شده و 10 ماده دیگر نیز باقی مانده است که در اولین جلسه بعد از تعطیلات مجلس یعنی یک هفته دیگر بررسی خواهد شد.

وی افزود: ما طرحی را که آماده کرده بودیم به کمیسیون ابلاغ و سپس به صحن علنی فرستادیم اما چون صحن علنی برنامه ششم و بودجه سال آینده را بررسی می کند تقاضای اعمال اصل 85 قانون اساسی را کردیم و با توجه به اینکه با اعمال این اصل مجلس می تواند در بعضی موارد بخصوص اساسنامه اختیار خودش را به کمیسیون مربوطه بدهد و به این ترتیب مجددا باید به کمیسیون بازگشته و کمیسیون بازنگری بررسی مفصلتری انجام دهد و وقتی به صحن رفت فقط یک رای کلی گرفته می شود.

امیری خامکانی تصریح کرد: با توجه به اینکه اساسنامه شرکت ملی نفت مصوب مجلس نبود هویت مستقل و حقوقی نداشت ما در قوانین بودجه و برنامه نمی توانیم به این شرکت اشاره بکنیم و باید می گفتیم شرکت های تابعه نفت و حکم را متوجه وزارت نفت می کردیم و رابطه مالی شفاف بین شرکت ملی نفت و دولت و شرکت ملی نفت با وزارت نفت و همچنین رابطه اداری و استخدامی شفاف نبود لذا تصمیم به بررسی این اساسنامه گرفتیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت ها لایحه اساسنامه را به مجلس نیاورده بودند مجلس تصمیم گرفت آن را بصورت طرح ارائه دهد و کارگروهی تشکیل و بصورت مفصل جلساتی تشکیل شد البته مرکز پژوهش های مجلس نیز از چند سال قبل روی آن کار کرده بود و علاوه بر آن در دستگاه های مربوطه  و کارگروه نظارت مرکزپژوهش های مجلس بیش از 50 جلسه برگذار کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین اظهار داشت: جمعا بیش از 250 جلسه کارگروه در دستگاه های مربوطه برگذار شد تا این 89 ماده آماده و بصورت طرح به مجلس ارائه شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اساسنامه زیاد نخواهد بود، یادآور شد: وقتی مجلس مجددا مصوب کرد که اصل 85 اعمال شود یک جلسه تشکیل و از داخل و بیرون کمیسیون پیشنهادات سایر نمایندگان را بررسی کردیم و مجددا کارگروه نظرات را اعمال کرد و سپس دوباره نظرات کارگروه را بررسی نهایی خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۹۱۱۶