خبرگزاری کار ایران

رشد ٢١ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در سه هفته اخیر

asdasd
کد خبر : ۳۱۹۴۷۴

سه هفته معاملاتی منتهی به هشتم آبان ٩٤ در حالی به پایان رسید که مجموع ارزش معاملات در بورس انرژی ایران نسبت به دوره مشابه قبل از آن با رشد حدود ٢١ درصدی، به بیش از ٣ هزار و ١٣٥ میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایلنا از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، بورس انرژی ایران که درصدد کمک به صنعت نفت کشور در تامین مالی طرح های توسعه ای این صنعت برآمده است، در ١٤ روز کاری این دوره از ١٨ مهر تا هشتم آبانماه امسال، موفق به عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره ٣٨٠ سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران به ارزش ٢ هزار میلیارد ریال در نماد «سمانک ٩٥٥» شد.

معاملات ثانویه این اوراق در همه نمادهای فعال نیز منجر به ثبت ارزشی بیش از ٣٨ میلیارد ریال بر روی اوراق مذکور در این دوره شد. به این ترتیب ارزش تجمعی معاملات امسال بر روی اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره قریب به ٦ هزار و ١٤٧ میلیارد ریال شد.

در این دوره، همچنین معامله ٧٨ هزار و ١٩٦ قرارداد سلف موازی استاندارد برق معادل با یک میلیون و ٦٢٤ هزار ٥٤٠ مگاوات ساعت با ارزشی قریب به ٦٠٠ میلیارد ریال موجب شد تا ارزش تجمعی معاملات برق در بورس انرژی ایران از ابتدای سال به سه هزار و ٧١٣ میلیارد ریال رسیده و با کسب سهم ٢٠ درصدی از ارزش تجمعی معاملات به بیشترین سهم خود از ابتدای سال تاکنون دست یابد.

از نکات حایز اهمیت این دوره می توان به نخستین عرضه کالاهای «نفت گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به مقصد ترکیه ـ تحویل تبریز»، «نفت گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به مقصد پاکستان تحویل زاهدان» و «نفت گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به مقصد پاکستان تحویل چابهار» در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

در این دوره، همچنین کارگزاری های «آتی ساز بازار» و «آریا نوین» به عضویت بورس انرژی ایران درآمدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز