خبرگزاری کار ایران

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور:

40 درصد اراضی دیم، زیر پوشش طرح ساماندهی دیم زارهای ایران قرار گرفت

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:نزدیک به 40 درصد اراضی دیم، زیر پوشش طرح ساماندهی دیم زارهای ایران قرار می گیرد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی دکتر صابر گل کاری اظهار داشت: طرح پنج ساله ساماندهی دیم زارهای ایران توسط موسسه تحقیقات کشاروزی دیم کشور با هدف تسریع انتقال یافته‌های تحقیقات کشاروزی، برنامه ریزی و اجرای آن از سال ۹۳ آغاز شده است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: در این طرح، رقم‌های جدید معرفی شده و لاین‌های امید بخش که در دست معرفی هستند در قالب طرح‌های تحقیقاتی در مزارع کشت و مدیریت مزارع نیز با رعایت اصول کشاورزی حفاظتی انجام می‌شود.

وی افزود: نتایج اجرای این طرح در سال نخست در مناطق مختلف کشور حاکی از آن است که مزارع دیم نسبت به مزارع همجوار بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش عملکرد محصول داشته‌اند.

گل کاری با بیان اینکه طرح ساماندهی دیم زارهای ایران در مورد غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه دیم اجرا می‌شود، اعلام کرد: برای سال نخست ۵ درصد و سال دوم ۱۰ درصد اراضی دیم را زیر پوشش این طرح می‌بریم و این رشد ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: انتظار داریم با اجرای این طرح، کشاورزان از نزدیک با مزیت‌ها و عملکرد ارقام جدید آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای پذیرش جایگزینی ارقام بومی با ارقام اصلاح شده پیدا کنند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اذعان داشت: استفاده از ارقام جدید و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی در کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید تاثیر خواهد داشت و این طرح، الگوی قابل لمس برای کشاورزان است.

وی گفت: توصیه‌های کشاورزی حفاظتی با نگاه ویژه به محیط زیست صورت می‌گیرد و کم خاک ورزی و حفظ بقای گیاهان در اراضی به منظور افزایش ضریب نفوذ پذیری آب در خاک وکاهش تبخیر آب در سطح خاک، از اصول کشاورزی حفاظت به شمار می‌رود..

گل کاری در ادامه از اجرای طرح دیگری با عنوان طرح انتخاب مشارکتی در مورد ارقام مختلف غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی در استان‌های کشور خبر داد و اظهار داشت: بر اساس این طرح، ارقام جدید و معرفی شده و لاین‌های امید بخش در اراضی کشاورزی کشت و امکان بازدید از این اراضی برای کشاورزان فراهم می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را شناسایی نیاز واقعی و علایق کشاورزان به ارقام مختلف برای کشت دیم عنوان و تصریح کرد: کشاورزان با همکاری مراکز خدمات کشاورزی امکان بازدید از این اراضی را دارند.

کد خبر : ۳۱۹۷۹۳