خبرگزاری کار ایران

یک میلیون بشکه به تقاضای نفت اوپک اضافه می‌شود/پیش بینی تعادل در قیمت نفت

خطیبی با بیان اینکه سال آینده یک میلیون بشکه به تقاضای نفت اوپک اضافه می‌شود، اظهار داشت:‌این میزان افزایش تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را افزایش داده و مازاد عرضه را کم کند. البته مشروط بر اینکه در مقابل اضافه تقاضا، اضافه عرضه به وجود نیاید.

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تعارضات اخیر عرضه در اعضای اوپک و غیر اوپک گفت: ما از عرضه‌کنندگان متعددی در اوپک و غیر اوپک داریم بنابراین احتمال اینکه در میزان عرضه به دلایل فنی،سیاسی، ژئوپلیتیک، جنگ و درگیری اخلال به وجود آید، زیاد است.

وی افزود: همیشه احتمال نوسان در عرصه وجود دارد اما باید بگوییم که اختلال‌ها موقتی است یا دائمی.

خطیبی تعارضات کنونی در عرضه نفت را موقتی دانست و تصریح کرد: با کاهش موقتی تولید بازار دچار تعادل نمی‌شود و طبعاً قیمت‌هایی که به دنبال نوسانات اینچنینی تغییر می‌کند موقتی است.

وی خاطرنشان کرد: عاملی می‌تواند قیمت ها را بهبود بخشیده و افزایش دهد که با ثبات بوده و بازار را نیز به ثبات برساند.

نماینده سابق ایران در اوپک یادآور شد: اکنون ما کماکان در بازار مازاد عرضه داریم و این مازاد اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها بهبود یافته و به سطوح گذشته بازگردد.

وی با بیان اینکه سال آینده یک میلیون بشکه به تقاضای نفت اوپک اضافه می‌شود، اظهار داشت:‌این میزان افزایش تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را افزایش داده و مازاد عرضه را کم کند. البته مشروط بر اینکه در مقابل اضافه تقاضا، اضافه عرضه به وجود نیاید.

خطیبی با بیان اینکه اضافه عرضه روی قیمت‌ها فشار آورده و اجازه بهبود را نمی‌دهد توضیح داد: در حال حاضر یک و نیم تا دو میلیون بشکه مازاد عرضه داریم و اگر یک میلیون بشکه تقاضای سال آینده محقق شود و کسی هم تولید را اضافه نکند طبیعی است که یک میلیون از دو میلیون بشکه عرضه توسط یک میلیون بشکه افزایش تقاضا جذب می‌شود اما اگر سال آینده یک میلیون بشکه افزایش تقاضا با افزایش تولید دوباره اوپکی‌ها همراه شود افزایش تقاضا خنثی شده و بهبودی در قیمت‌ها حاصل نمی‌شود.

وی یادآور شد: افزایش تقاضا می‌تواند اضافه عرضه دو میلیون فعلی را به یک میلیون بشکه تغییر دهد و قیمت‌ها را بهتر کند اما اگر در مقابل یک میلیون افزایش تقاضای نفت اوپک هم افزایش تولید داشته باشد تغییری در قیمت‌ها داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: عاملی می‌تواند بازار را بهبو د بخشد که پایدار بوده و بتوان به آن اطمینان کرد. لذا چنانچه این اطمینان به وجود آید و تقاضای یک میلیون بشکه‌ای هم محقق شود قیمت ها به تدریج بالا می‌رود.

کد خبر : ۳۱۹۷۹۵