خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی:

پیشنهاد کشتی‌سازها به دولت برای تسهیلات ارزان قیمت

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با اشاره به پیشنهاد کشتی‌سازها به دولت برای درنظر گرفتن ارقامی در بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات به صنایع دریایی گفت: دولت می‌تواند از طریق سپرده‌گذاری در بانک‌ها سود سرمایه‌ را در قالب تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صاحبان صنایع‌ دریایی بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان مسعود‌زاده در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برگزاری هفدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی با بیان اینکه این همایش به عنوان بزرگترین همایش دریایی کشور محسوب می‌شود گفت: تاکنون بیش از 10 شرکت خارجی و 80 شرکت داخلی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم تعدادشرکت‌کنندگان داخلی و همچنین خارجی بیشتر شود.

وی با اشاره به تفاوت برگزاری این دوره از همایش و نمایشگاه با دوره‌های قبلی اظهار کرد: با توجه به پذیرش برجام و تصویب آن شرکت‌های خارجی برای حضور در این دوره از نمایشگاه صنایع دریایی تمایل زیادی از خود نشان داده‌اند. در بین شرکت‌کنندگان یک شرکت روسی و دو شرکت اروپایی برای حضور در هفدهمین دوره از این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی با تاکید براینکه رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، توسعه گردشگری، امنیت دریایی و حفظ محیط‌زیست و افزایش درآمدهای حاصل از دریافت منوط به توسعه دریامحور است گفت: هر چند وضعیت موجود صنعت دریایی و اقتصاد دریا مورد مطلوب جامعه دریایی نیست اما خوشبختانه حرکت اقتصاد دریا محور رو به جلو بوده است.

مسعودزاده با اشاره به موانع موجود در مسیر رشد اقتصاد دریامحور اظهار کرد: وجود تحریم‌های بیمه‌ای، تحریم‌های تامین تجهیزات بندری و خروج کلاس‌های رده‌بندی از ایران موانع بلندی بودند که باعث توقف اقتصاد دریامحور شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با اشاره به پیشنهاد کشتی‌سازان به دولت برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به صنایع دریایی تاکید کرد: دولت می‌تواند منابعی را در نزد بانک سپرده‌گذاری کند که بانک‌ها سود حاصل از این سرمایه‌ را به صاحبان صنایع دریایی تسهیلات ارزان‌قمیتی ارائه دهند.

مسعودزاده با تاکید براینکه نرخ بهره بانکی در شرایط تورمی افزایش می‌یابد و در این شرایط صنایع واسطه‌ای مزیت پیدا می‌کنند گفت: در شرایط تورمی توجه بانک‌ها به صنایع زمانبر مانند صنایع دریایی کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این درحالی است که دولت می‌تواند طرحی مانند استفاده از منابع وجوه ادراه شده در بانک‌ها پیاده کند.

مسعودزاده ادامه داد: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه ادراه شده تسهیلات قابل‌توجهی به سرمایه‌گذاران شناورهای کوچک و متوسط می‌دهد که این نرخ از تسهیلات تاثیر قابل توجهی در آن حوزه گذاشته است.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با اشاره به خلاء آماری در حوزه دریایی گفت: نبود آمار رسمی در حوزه ضریب اشتغال در صنعت دریایی، میزان صادرات  غیر نفتی از دریا، درآمدهای حاصل از دریا و ... باعث شده مسئولان توجه کمتری به اقتصاد دریامحور داشته باشند هر چند که اخیرا رویکرد دولت به سمت استفاده از ظرفیت‌های دریایی بوده است.

همچنین در ادامه این نشست عباس نوبختی دبیر همایش هفدهمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی صنایع دریایی با بیان اینکه این همایش با حضور نهادهای دولتی وابسته به دریا و شرکت‌های بخش‌خصوصی برگزار می‌شود گفت: آخرین اطلاعات مربوط به این نمایشگاه را متقاضیان می‌توانند در سایت www. Iraninex. Ir مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مسئولین متوجه اهمیت اقتصاد دریامحور شده‌اند گفت: هر چند در برنامه پنجم توسعه تعدادبندهای مربوط به حوزه دریا انگشت‌شمار بود اما در برنامه ششم بحث توجه به اقتصاددریا محور پررنگ‌تر شده است.

وی با اشاره به توجه و سرمایه‌گذاری دولت در سواحل مکران گفت: دولت به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در سواحل مکران است.

نوبختی با بیان اینکه تلاش شده با همکاری اعضای  انجمن نسبت به سفارش ساخت کشتی توسط خارجی‌ها موضع بگیریم اظهار کرد: به شدت به استفاده از توان داخل و پتانسیل‌های موجود اعتقاد داریم.

کد خبر : ۳۱۹۸۸۳