خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده:

روابط ایران و آفریقای جنوبی همواره بر مبنای احترام متقابل بوده

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۷۵

امیدواریم که با عادی شدن اوضاع دوباره شاهد بازگشت شرکت‌های کوچک و بزرگ باشیم.

در نشست همکاری‌های مشترک ایران و آفریقای جنوبی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت؛ معدن و تجارت ایران با بیان اینکه روابط ما با آفریقای جنوبی همواره با احترام متقابل بوده گفت: من شخصاً دو نوبت به کشور آفریقای جنوبی سفر داشته‌ام؛ یک بار در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی و بار دیگر زمانی که در وزارت نفت بودم که در آن زمان برای همکاری‌های مشترک در صنعت پتروشیمی به این کشور سفر کردم و توانستیم یک قرارداد همکاری به صورت 50-50 به ارزش یک میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی امضا کنیم اما متاسفانه این قرارداد در سال‌های اخیر از فاز اجرایی خارج شده است و ظاهراً علت آن به خاطر فشار غربی‌ها در مسئله هسته‌ای بود. ما امیدواریم که با عادی شدن اوضاع دوباره شاهد بازگشت شرکت‌های کوچک و بزرگ باشیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد:  اکنون که بیش از 160 بازرگان آفریقای جنوبی برای این جلسه حضور دارند فرصت خوبی است که این همکاری‌‌ها را گسترش دهیم و امیدوارم با نشست‌های گروهی که برگزار می‌شود زمینه‌های مشترک همکاری افزایش یابد.

وی افزود: ما در صنعت نفت و گاز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها داریم ما دارای ذخایر گازی زیادی هستیم و در زمینه کود شیمیایی و معادن و فولاد می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

نعمت‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامه روز گذشته ایران و افریقای جنوبی گفت: روز گذشته شرکت ایمیدرو با تعدادی از تاجران این کشور تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه گسترش همکاری‌های معدنی امضاء کرد. ما امیدواریم تعداد این تفاهم‌نامه‌ها بیشتر شود. ما در حال حاضر دارای معدنی به نام بوکسیت در افریقای جنوبی هستیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با طرف آفریقایی سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دهیم. مدل قراردادی ما همان مدلی است که هفته گذشته با وزیر معدن افغانستان به امضا رساندیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: در بخش تجارت ما می‌توانیم با همکاری بازرگانان آفریقایی حوزه فعالیت خود را افزایش دهیم. ‌آفریقای جنوبی می‌تواند تبدیل به مرکز مبادلات با سایر کشورهای افریقای جنوبی شود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در نظر دارد که همکاری‌های خود را به کشورهای آفریقایی گسترش بدهد که کشور آفریقای جنوبی یکی از همین کشورها است.

نعمت‌زاده با بیان محدودیت‌هایی که در زمینه همکاری دو کشور وجود دارد گفت: ما برای همکاری خود با این کشور چند محدودیت داریم که امیدواریم در این سفر و سفر آتی رئیس جمهور آفریقای جنوبی برطرف شود یکی از آنها سیستم بانکی است چون این سیستم پایه تجارت است و امیدواریم افریقایی‌ها منتظر اجرای برجام نباشند و قبل از اجرایی شدن آن فعالیت خود را شروع کنند آنها اطمینان داشته باشند که به هر حال برجام اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما ایجاد ناوگان هوایی بین دو کشور است زیرا نبود خطوط مستقیم هوایی باعث شده که هزینه سفر و دردسرهای آن بیشتر شود در زمینه کشتیرانی نیز امیدواریم با رفع تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران و افریقای جنوبی ایجاد شود و تجار ما با خیال راحت کالاهای خود را ارسال کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز