خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه توضیح داد؛

تشریح الگوها و فاکتورهای تعیین نرخ تعرفه در ایران

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۵۱۷

گمرک در دو سال گذشته تلاش کرده برای حمایت از واحدهای تولیدی تعرفه‌ها را شفاف و تفسیرهای مختلف از ردیف‌های تعرفه‌ای را بردارد تا برای حمایت از تولید سوءاستفاده‌ها کمتر شود.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا غلامی مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه گمرک با اشاره به اینکه طبقه‌بندی کالا زبان مشترک گمرکات در دنیاست، به تشریح تمامی فاکتورها و الگوهای اقتصادی تعیین نرخ تعرفه پرداخت.

غلامی گفت: گمرک در دو سال گذشته تلاش کرده برای حمایت از واحدهای تولیدی تعرفه‌ها را شفاف و تفسیرهای مختلف از ردیف‌های تعرفه‌ای را بردارد تا برای حمایت از تولید سوءاستفاده‌ها کمتر شود.

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه در پاسخ به این سئوال که دفتر تعیین تعرفه گمرک چه اقداماتی برای حمایت از تولید انجام داده است، اظهارداشت: گمرک 1700 پیشنهاد اصلاحی در ردیف‌های تعرفه‌ای به منظور حمایت از تولید به دولت داد که 95 درصد این پیشنهادات در کتاب مقررات صادرات و واردات اعمال شد و امسال اولین سالی بود که کتاب مقررات صادرات و واردات به موقع در دست مردم بود و از 80 سال پیش خیلی از کالاهایی که مکرر می‌آمد دفتر تعرفه ما دیگر نداریم. این کالاها 99 درصدشان کالاهای مربوط به واحدهای تولیدی بود.

غلامی در ادامه افزود: گمرک برای کاهش انگیزه قاچاق 257 مورد اصلاحات تعرفه‌ای رابرای کتاب سال 94 پیشنهاد کرد.

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه گمرک ادامه داد: از سال 1373 یادداشت‌های توضیحی تفسیر نمانکلاتور به‌روز نشده بود که با پیگیری‌های دکتر کرباسیان از سال 91 این اصلاحات انجام شد و قرار هست جلد اول آن به زودی در اختیار تجار و بازرگانان قرار گیرد و این یکی از منابع انتشارات تکمیلی سازمان جهانی گمرک هست.

وی افزود: متأسفانه چند سالی بود که ایران در کمیته سیستم هماهنگ شده طبقه‌بندی کالا (HS) سازمان جهانی گمرک فعال نبود و با تأکید دکتر کرباسیان به جهت اهمیت حضور گمرک ایران در این کمیته ما در پنجاه‌وششمین جلسه کمیته شرکت کردیم.

به گفته وی این جلسه کمیته یادشده با شرکت 61 کشور عضو و اتحادیه اروپا برگزار گردیده و حدود 14 رأی برای طبقه‌بندی کالاها صادر شد که به منظور به‌روز کردن سیستم هماهنگ شده HS، و تغییرات حجم تجارت و سلیقه کشورها بوده است.

غلامی گفت: تعریف یک کد کالایی براساس فرهنگ و حجم تجارت کشورها در سازمان جهانی گمرک بسیار مهم است چون با همین کد کالایی همان کالا به دنیا شناسانده می‌شود.

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه ادامه داد: نسخه جدید نمانکلاتور با آخرین اصلاحات قرار هست از سال 2017 اجرایی شود.

غلامی گفت: امروز در بحث مسائل گمرکی بحث درآمدها کمرنگ شده و موضوع امنیت و سلامت جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده است، که گمرک برای این کار و موضوع تسهیل تجارت 17 کنوانسیون بین‌المللی را هم باید اجرا کند.

وی بیان کرد: دیگر حالت سنتی در گمرکات کارآمد نیست و باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده شود و ما باید آخرین تکنولوژی‌ها را برای تجهیز گمرکات به ابزارهای کنترلی روز به کار بگیریم. چون یکی از معیارهای مهم در ارزیابی کشور در فضای کسب‌وکار توقف کالا در مرزها است و یک درصد حقوق و عوارض گمرکی معادل یک روز ماندگاری کالا در گمرک هست.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل هست که دکتر کرباسیان در تلاش جهت الکترونیکی کردن گمرکات بوده در تشریح مزایای سامانه جامع گمرکی برای مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و گفت: قبلاً که اظهارنامه‌ها کاغذی بودند به هنگام استعلام اظهارنامه‌ها در مواردی اسناد را دست‌کاری می‌کردند ولی وقتی که سیستم الکترونیکی شد دیگر سندی نیست که دست‌کاری بشود.

مدیرکل دفتر بررسی و تعیین تعرفه در رابطه با موضوع تعیین نرخ تعرفه بیان کرد: برای تعیین نرخ تعرفه باید کلیه فاکتورها و الگوهای اقتصادی را در نظر بگیریم و مهمترین مؤلفه برای گمرک حمایت از واحدهای تولیدی است. یک شرط که باید هنگام بالا بردن تعرفه‌ها توجه بکنیم این است که ببینیم آیا مردم با توجه به قیمت و کیفیت رغبتی برای خرید دارند یا خیر؟ باید توجه داشته باشیم که اگر تقاضا برای کالایی هست، اما عرضه نیست، این می‌تواند انگیزه مهمی برای قاچاق باشد و قاچاق افزایش پیدا می‌کند و این علاوه بر شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی تهدیدی است برای امنیت و سلامت جامعه، تولید داخل، درآمدهای گمرکی و تمامی مجوزهای قانونی.

غلامی در ادامه گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ تعرفه در کشورمان بدون محاسبه کالای گروه 10 حدود 17 تا 23 درصد است که کلیه کالاهای نهایی منهای دارو، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی مشمول پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم هستند و کمترین حقوق ورودی هم معادل 4 درصد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز