خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

هر جا ریسک کرده‌ایم به نتیجه ‌رسیدیم/ به جای واردات موز، می‌توانیم با سرمایه‌گذاری، این قبیل محصولات را در آفریقا تولید کنیم

در حال حاضر ما واردکننده میوه‌هایی مثل موز هستیم، در حالی که می‌توانیم به جای وارد کردن این محصول، در این کشورها سرمایه‌گذاری کرده و سود حاصل از آن را وارد مملکت خودمان کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش معرفی برنامه‌ها و فرصت‌های همکاری اقتصادی و تجاری ایران و افریقا با بیان اینکه در سال‌های گذشته افریقا از سطح بالایی از رشد اقتصادی برخوردار بوده و این امر نشان‌دهنده آگاهی بالا و برنامه‌های این کشورها برای رشد اقتصادی است، بر لزوم ارتباط ایران با کشورهای افریقایی تاکید کرد و گفت: تسهیل حمل و نقل یکی از راه‌های توسعه روابط است که باید چند نقطه از این قاره برای افزایش حمل و نقل و ایجاد خطوط ارتباطی هوایی در اولویت قرار گیرد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری  در افریقا وجود دارد که می‌توان با شناسایی آنها در این کشورها سرمایه‌گذاری کرد، اظهار داشت: در حال حاضر ما واردکننده میوه‌هایی مثل موز هستیم، در حالی که می‌توانیم به جای وارد کردن این محصول،  در این کشورها سرمایه‌گذاری کرده  و سود حاصل از آن را وارد مملکت خودمان کنیم.

وزیر صنعت یادآور شد: ما هیچ گاه نباید به دنبال کار راحت باشیم و تنها به واردات از طریق بندرهای کشورهای خودمان فکر کنیم باید در کشورهایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد حضور یافته و از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خواست که  نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

وی همچنین خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: باید با همکاری اتاق بازرگانی  شرکت‌ها را طبقه بندی کرده و در هر کشوری که فرصت سرمایه‌گذاری فراهم است شرکت‌های ایرانی را به سمت این شرکت‌ها رهنمون شوند.

وی با اشاره به اینکه فقط نباید به کمیسیون‌های مشترک کشورها بسنده کنیم، اظهار داشت: کمیسیون‌های مشترک فقط به تعارف می‌پردازند و نتیجه‌ای ندارند لذا باید کسانی که دست‌اندرکار تجارت هستند از هر دو کشور به طور مستقیم با هم رایزنی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری یکی دیگر از بسترهای سرمایه‌گذاری در کشورها است، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی اگر به دنبال درآمد است باید ریسک کند چرا که هر جایی که ریسک کرده‌ایم به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم.

وی همچنین خطاب به سفرای کشورهای افریقایی گفت: من از سفرای این کشورها می‌خواهم که خودشان زمینه‌های همکاری را پیشنهاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم بانکی نیز باید نسبت به توسعه همکاری با کشورهای افریقایی کمک کنند تا ما بتوانیم به بانک‌های این کشورها متصل شده و روابط توسعه یابد.

وی ادامه داد: بنده قبلا این موضوع را با مسئولان بانک مرکزی در میان گذاشته بودم و امیدوارم که هر چه زودتر شرایط برای توسعه روابط فراهم شود.

کد خبر : ۳۲۰۷۳۱