خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار پتروشیمی مطرح کرد:

کاهش هزینه پتروشیمی ها با صادرات از بورس کالا

از سرگیری عرضه مواد پلیمری برای صادرات از طریق بورس کالای ایران، نشانه خوبی برای افزایش شفافیت در بازار پتروشیمی است.

علی حیدری، کارشناس بازار پتروشیمی در گفتگو با ایلنا با بیان این مطلب گفت: علاوه بر شفافیت در بازار پتروشیمی، شرکت های پتروشیمی با عرضه محصولاتشان در رینگ صادراتی می توانند هزینه های خود را کاهش دهند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه های بالای بازاریابی در شرکت های پتروشیمی خاطر نشان کرد: با ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران هزینه های این شرکت ها کاهش می یابد، از این رو مشاهده می شود شرکت های پتروشیمی اقدام به عرضه محصولاتشان حتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران می کنند.

این کارشناس بازار پتروشیمی همچنین تاکید کرد: با لغو کامل تحریم ها، در آینده ای نزدیک فروش صادراتی شرکت های پتروشیمی افزایش خواهد یافت و از این رو عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران می تواند به مجتمع های پتروشیمی در جهت رقابت پذیری و افزایش حجم صادرات آن هم به صورت هدفمند کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار پتروشیمی در حال حاضر نیازمند شفافیت در حوزه صادرات است، خاطر نشان کرد: اگر صادرات محصولات پتروشیمی شفاف شود، زمانی زیادی طول نمی کشد که بازار داخل نیز با شفافیت بیشتری روبه رو شده و قیمت گذاری در این بازار نیز روند معقول تری پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات پتروشیمی مراحل زیادی باید طی شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خریداران هر کدام قاعده و قانون خاص خود را دارند و مراحل صادرات نیز از درخواست مشتریان تا سفارش کالا و … زمان زیادی می طلبد، همواره با محدودیت هایی در صادرات محصولات پتروشیمی روبه رو هستیم، اما ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالا می تواند محدودیت های بازرگانی را از بین برده و سبب شفافیت در بازار صادراتی و داخلی شود.

 

 

 

کد خبر : ۳۲۰۹۶۰