خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توانیر:

سالانه به 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق نیازمندیم

تولید 74 هزار مگاواتی و پشت سر گذاشتن 50 هزار بار پیک و 32 میلیون و 700 هزار مشترک و 604 واحد نیروگاهی دلیل این مدعا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران با بیان اینکه طی دوره پرفشار تحریم کمترین خدشه ای به مشترکین و ذینفعان برق  کشور وارد شد اظهار دشات: با وجود این که شرکت ها متحمل فشارهای زیادی بودند اما نگذاشتیم که به مردم فشاری وارد شود و در حال حاضر امیدواریم که مشکلاتی که بخش صنعت برق کشور دارد با تدبیر دولت یازدهم مرتفع شود.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی ها از شاخص برق کشور شاهدیم که بزرگترین شبکه برق را در دنیا دارا هستیم اظهار داشت: تولید 74 هزار مگاواتی و پشت سر گذاشتن 50 هزار بار پیک و 32 میلیون و 700 هزار مشترک و 604 واحد نیروگاهی دلیل این مدعا است.

کردی اظهار د اشت: ما با صنعتی روبرو هستیم که 4 تا 6 درصد رشد دارد و اگر میانگین 5 درصد را لحاظ کنیم سالانه 5  هزار مگاوات در بخش نیروگاهی ظرفیت جدید نیاز داریم و این امر بیانگر آن است که سالانه در بخش تولید و انتقال برق به 7 تا8 میلیارد دلار سرمایه نیازمندیم تا بتوانیم رشد 5 تا 7 درصدی را پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون در نقطه عطف کشور به سر می بریم تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از تحریم شاهد رشد صنعتی خواهیم بود باید پاسخگوی این بخش باشیم .

وی گفت: پیش بینی می شود که سال آینده رشد 7 درصدی صنعت برق را شاهد باشیم که باشد نسبت به پوشش ان اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق عرصه مهمی در جهت سرمایه گذاری های خارجی است اظهار داشت: ما بسته سرمایه گذاری را تدوین کردیم که براورد هزینه ان 25 میلیارد دلار است و این یعنی فرصت زیادی است جهت سرمایه گذاری در صنعت برق پیش رو داریم.

وی با اشاره به فرصت های پیش روی صنعت برق جهت سرمایه گذاری اظهارداشت: طی سالهای اینده نیاز به ارایه خدمات از شرکت های داخلی و خارجی داریم که یکی از انها افزایش راندمان نیروگاههاست  به این معنا که در حال حاضر راندمان نیروگاههای حرارتی کشور 37 درصد و در کل 39 درصد است در حالی که تکنولوژی جدید راندمان نیروگاه ها بالغ بر 58 درصد است لذا امیدواریم که در برنامه ششم با نصب واحدهای جدید نیروگاهی بتوانیم تا پنج سال آینده راندمان نیروگاه ها را به 42 تا 44 درصد افزایش دهیم.

وی کاهش تلفات برق را نیز از دیگر فرصت های پیش روی صنعت برق برشمرد و گفت: سال گذشته 5/4 درصد از مجموعه تلفات توزیع کاهش یافته که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم میزان تلفات را تک رقمی کنیم و طبق انچه که در برنامه مقرر  کرده ایم باید به رقم 5/6 تا 7 درصد برسیم که دستیابی به این هدف نیازمند کار فنی است.

کردی هوشمند سازی شبکه را نیز از دیگر فرصت های پیش روی صنعت برق عنوان کرد و گفت: یکی از افق های مهم بهینه سازی مصرف انزی و مدیریت تقاضاست در حالی که ما سالها به دنبال مصرف هستیم تا بتوانیم 4 تا 5 درصد افزایش مصرف برق را پوشش دهیم لذا در صورتی که بتوانیم مصرف را مدیریت و بهینه سازی کنیم و همچنین راندمان را افزایش دهیم می توانیم ضعف ها را مرتفع کنیم.

وی در ادامه بر لزوم توسعه صادرات اشاره و اظهار داشت: اکنون بسیاری از کشورهای حاضر در نمایشگاه پانزدهم صنعت برق با توانمندی های ما آشنا شدند لذا بخش صادرات انرژی و خدمات فنی و مهندسی از جمله فرصت های پیشروی صنعت برق ایران است.

و.ی با اشاره به اینکه طی سه دهه گذشته 90 درصد نیاز صنعت برق متکی به خارج از کشور بوده اظهار داشت: اکنون ما به حدی به توانمندی رسیده ایم که پیش از 95 درصد از تولیدات داخل در صنعت برق کشور استفاده می کنیم. لذا این صنعت رویه ای خوبی برای صدور فنی و مهندسی در بخش صنعت برق کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 90 درصد صدور خدمات فنی و مهندسی مربوط به وزارت نیرو و بخش عمده ای از این 90 درصد مربوط به شرکت برق بوده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر 95 پروژه با رقم 6/6 میلیارد دلار توسط ایرانیان در خارج از کشور انجام می شود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از صادرات خام و روی آوردن به صادرات برق و ایجاد ارزش افزوده تصریح کرد : ما در سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق داشته ایم که در برنامه ششم باید رقم صادرات برق را به 25 میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهیم که دستیابی به این رقم تنها به کمک دولت میسر نخواهد بود و بخش خصوصی باید وارد این عرصه شود.

کد خبر : ۳۲۱۱۴۲