خبرگزاری کار ایران

نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۳۷۰

نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی به همت بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی (وقف عام) با همکاری 6 دانشگاه معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران روز پنج‌شنبه 21 آبان 94 با حضور مسئولان و نخبگان دانشگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛در این جشنواره، 128 طرح دانشجویی در موضوعات مختلف علمی و فناوری در جهت توسعه دانش در کشور و همچنین ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی نوآوریها و ایده‌های فناوری نخبگان و نوابغ کشور شرکت داشتند که از بین آنها ۸۰ طرح در حضور استادان و هیأت داوران ارائه شد که در نهایت 10 طرح بعنوان برگزیدگان جشنواره انتخاب شدند؛هزینه اجرای طرحهای دانشجویی ۳ تا ۵ میلیون متناسب با اولویت صنعتی طرحها در نظر گرفته شده بود که حتی در مورد برخی از طرحها چندین بار حمایت مالی از سوی این بنیاد انجام شد. در مجموع حدود نیم میلیارد تومان حمایت مالی از طرحهای دانشجویی در نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی (وقف عام)؛ دکتر زالی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن تشکر از حمایتهای صورت گرفته به بیان نکاتی در مورد طرحهای دانش بنیان پرداخت و گفت: شرکتهای استارتاپی معمولا شرکتهایی هستند که کمتر از ۴۲ ماه از عمر فعالیت آنها میگذرد و بنابر گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی نرخ فعالیتهای نوظهور بر اساس آمار در سال 2014 هفت درصد بوده است. یعنی از هر ۱۰0 ایرانی، ۷ نفر استارتاپ داشته اند که این آمار از تمام کشورهای MENA (خاورمیانه و آفریقای شمالی) بالاتر و تقریبا نزدیک به سطح جهانی است. در طی ۳ سال گذشته حمایت از استارتاپهای دانش بنیان افزایش یافته و پیش بینی میشود که این آمار در پایان سال 2015 همزمان با برداشته شدن تحریمها به حدود 9 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، در سال 1999 با مشارکت کشورهای انگلیس، آمریکا، فنلاند و ایرلند، دانشگاه بابسون و دانشکدهٔ کسب و کار لندن و با حمایت بنیاد کارآفرینی کافمن ایجاد شد گفت: در سال ۲۰۰۵ میلادی، دانشگاه بابسون و دانشکده کسب وکار لندن، انجمنی مستقل نیز تحت عنوان انجمن پژوهش‌های کارآفرینی جهانی (GERA) برای سرپرستی فعالیت‌هایGEM، تأسیس کردند. با تلاش دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و حمایت وزارت کار و امور اجتماعی، در سال ۱۳۸۶ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی، ایران به عنوان چهل و چهارمین کشور به GEM پیوست و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نماینده ایران در این سازمان جهانی شد. در سال ۱۳۸۷، تعداد ۴۳ کشور در برنامه پژوهشی دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM) مشارکت داشته اند و در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹)، با ورود ۸ عضو جدید (فلسطین خودگردان، سوریه،...)، تعداد اعضای فعال این کنسرسیوم به ۵۱ کشور زالی افزود: بواسطه پیشرفتهایی که در کشور در طی سالیان اخیر صورت گرفته اکنون نگاه بسیاری از کشورهای همسایه به ایران است. خوشبختانه شاهد هستیم که دیگر مانند گذشته با بحران Brain Drain روبرو نیستیم ؛ بحران فعلی   bussines brain Drain است. در این بین نقش شتابدهنده‌ها بسیار مهم است و آنها باید با حضور در دانشگاه‌ها تلاش کنند تا به حمایت از دانشجویان ایده‌های آنها را به کسب و کار تبدیل کنند. در حال حاضر دانشگاه تهران تنها دانشکده کارآفرینی در کل در این مراسم همچنین دکتر نورآذر استاد دانشگاه امیرکبیر و دبیر علمی جشنواره طرح های دانشجویی حمایت از نخبگان دانشگاهی با بیان اینکه مبنای این پروژه از حدود ۲ سال پیش طراحی شد،گفت: البته در این بین طرحهایی بودند که به دلیل اهمیت صنعتی که برای کشور داشتند ۲ تا ۳ بار مورد حمایت مالی قرار گرفتند که هدف ما حمایت از دانشجویانی است که در ادامه مراسم دکتر حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز ضمن تشکر از تلاشها و حمایتهای صورت گرفته اهمیت توجه به دانشجویان کشور را در جهت پیشرفت و سربلندی ایران امری حیاتی خواند.

بنابر این گزارش ، یکی از پروژه های دانشجویی که در این جشنواره معرفی شد طرح بهبود کارایی پیل سوختی و ساخت پیل شفاف به همت دو تن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بود که طرح آنها در صنعت خودرو بخصوص اتومبیلهای هایبریدی؛ اندازه‌گیری قند خون؛ ساخت باطری قلب و همچنین ساخت پاوربانک (Power Bank) در اندازه کوچکتر برای دستگاههای *****طرح شیشه هوشمند جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی

همچنین طرح شیشه "هوشمند" پوشیده شده با لایه های الکتروکرومیک به منظور کنترل نور محیط و گرمای دریافتی از خورشید در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی؛ طراحی و ساخت واحد کنترل موتور (ECU)؛ ساخت نانوتوپیک پلیمری- الاستومری به منظور رسوب زدایی و تمیز کردن لوله‌های خطوط نفت و گاز و همچنین تولید پانسمان زخم زیست پلمیری حاوی عصاره‌های گیاهی به منظور ترمیم هرگونه آسیب و گسستگی روی پوست که بویژه برای بیماران دیابتی کاربرد دارد از جمله شاخص ترین پروژه‌های عرضه شده در نخستین جشنواره دستاوردهای پروژه‌های دانشجویی بودند.

در جهت حمایت از دانشجویان نخبه و طرح های تحقیقاتی آنها ، این جشنواره از پروژه های دانشجویی در گروه مهندسی که بیشتر جنبه های آزمایشگاهی داشته باشند ، حمایت کرد.

در پایان این مراسم ضمن قدردانی از کلیه شرکت کنندگان در این جشنواره به ۱۰ طرح برگزیده لوح تقدیر و جوایز ویژه‌ای اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز